ایران به زنجیره تامین «رنو» و «پژو» پیوست

12:28 - 1400/01/25
قرارداد ایجاد جوینت ونچر مشترک میان «رایزکو» و «مکاپلاست فرانسه» در حالی در پاریس به امضا رسید که برای نخستین بار شرط صادرات 30 درصدی برای یک قرارداد قطعه سازی به اجرا در خواهد آمد و از این به بعد ایران به زنجیره تامین رنو و پژو پیوست.

ایرنا: در این قرارداد که میان حمیدرضا صمدی؛ رئیس هیات مدیره رایزکو ایران و پیر بوله؛ مدیرعامل شرکت مکاپلاست فرانسه به امضا رسید، برای نخستین بار شرط 30 درصد صادرات محصول‌های تولیدی در نظر گرفته شده است. «مکاپلاست» یکی از قطعه‌سازان بزرگ فرانسه و از تامین کنندگان تک سورس برخی از قطعات دو خودروساز «رنو» و «پژو» است.

رییس هیات مدیره رایزکو با بیان اینکه با این قرارداد قطعه سازان ایرانی مستقیما به زنجیره تامین رنو و پژو سیتروئن وصل خواهند شد، بیان کرد: مدیران ارشد پژو و رنو بر اینکه با حضور مکاپلاست در ایران سرعت فعالیت این رو شرکت افزایش خواهد داشت، تاکید کردند.

راه توسعه قطعه سازی ایران باز شد

آهنی؛ سفیر ایران در فرانسه نیز در این باره عنوان می‌کند: نکته ای که در قراردادهای خودرویی امضا شده میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی مطرح بوده، موضوع عمق بخشیدن به ساخت قطعات داخل و صادرات این تولیدات بوده است. به گفته آهنی یکی از نقاط قوت قرارداد امروز، کمک به تولید قطعات خودرو با استاندارهای بالا در داخل کشور است. همچنین شرط صادرات در این قرارداد، امکان استفاده از قطعات ساخت داخل ایران را در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی فراهم می‌کند.

ایران پایگاه صادراتی می‌شود

همچنین پیر بوله؛ مدیرعامل شرکت مکاپلاست در مراسم امضای این قرارداد اعلام کرد: در سال های گذشته از طریق همکاری با شرکت‌های پژو و رنو قطعات تولیدی این مجموعه به ایران صادر می‌شد، اما در شرایط فعلی و با لغو تحریم‌ها از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، ایران را به یکی از پایگاه‌های صادراتی خود تبدیل می‌کنیم. به گفته وی براساس این قرارداد علاوه بر انتقال دانش فنی و تکنولوژی انحصاری ساخت، از طریق شبکه جهانی تامین شرکت‌های پژو، رنو و دیگر خودروسازان همکار با مکاپلاست به دیگر کشورها صادر خواهد شد. یادآوری می‌شود، یکی از نکات مهم این قرارداد، سرعت اجرای آن است و در سال ٢٠١٧ برنامه‌های تولید قطعات آغاز و همزمان هدفگذاری‌های صادراتی نیز دنبال خواهد شد.