گره حق تقدم‌های پارس خودرو باز می‌شود؟

12:26 - 1400/01/25
معاون بازار شرکت بورس تهران از تشکیل جلسه‌ای با نمایندگان سهامدار عمده پارس خودرو برای تعیین تکلیف «حق تقدم های» استفاده نشده خبر داد و گفت: قرار است در این جلسه راهکارهای مربوط به عرضه حق تقدم ها به صورت عمده بررسی شود.

ایرنا: افت قیمت سهام پارس خودرو به زیر قیمت اسمی یک هزار ریال همزمان با عرضه حق تقدم و همچنین مطرح شدن شایعه حراج حق تقدم‌های استفاده نشده به جای عرضه به صورت عمده و بلوکی، از جمله اتفاقات بازار سرمایه در روزهای اخیر بوده است. برخی سهامداران در روزهای اخیر، نسبت به حراج حق تقدم‌های استفاده نشده این شرکت که معادل 16 درصد مجموع سهام است با قیمت‌های پایین، اظهار نگرانی کرده و اجرای آن را باعث تضییع حقوق خریداران و سهامداران خرد دانستند.

عرضه عمده حق تقدم‌های فروش نرفته

علی صحرایی؛ معاون بازار شرکت بورس تهران درباره تعیین تکلیف حق تقدم شرکت پارس خودرو می‌گوید: در جلسه با سهامدار عمده پارس خودرو، راهکارهای عرضه به صورت عمده بررسی می‌شود. به گفته وی مشکل عمده‌ای که درباره حق تقدم پارس خودرو وجود داشته و نارضایتی خریداران را ایجاد کرده، قیمت گران این حق تقدم‌ها و افت قیمت سهام پارس خودرو (خپارس) به زیر یک هزار ریال است؛ به گونه‎ای که حتی دیروز قیمت سهام به زیر 910 ریال رسید.

معاون بازار شرکت بورس تهران عنوان کرد: مساله بعد، تعیین تکلیف حق تقدم‌های فروش نرفته پارس خودرو است که شامل 3.7 میلیارد حق تقدم است که باید به صورت عمده به فروش برسد. صحرایی با بیان این که حق تقدم‌های باقیمانده حراج نمی‌شود، تصریح کرد: به سهامدار عمده اعلام کرده‌ایم حق تقدم‌های باقیمانده باید به صورت عمده و بلوکی به فروش برود. در واقع مشکلی که در فروش عمده این حق تقدم‌ها وجود دارد اینکه قیمت سهم اکنون حدود 910 ریال است؛ خریدار عمده باید مابه التفاوت نرخ حق تقدم‌ها با قیمت اسمی سهم (یک هزار ریال) را پرداخت کند که برایش صرفه ندارد، زیرا می‌تواند به جای خرید بلوکی حق تقدم‌ها، سهام این شرکت را از بازار خریداری کند.