دعوت بانک مرکزی از بانک‌های اروپایی

قائم مقام بانک مرکزی در دیدار با مسئولان هلندی، گفت: در شرایطی که هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه روابط بانکی با بانک‌های ایرانی وجود ندارد، لازم است دولت و مقام‌های اجرایی کشورها برای ترغیب بانک‌ها اقدا‌م‌های لازم را انجام دهند.

بانک مرکزی: اکبر کمیجانی در دیدار خانم سوسانا ترشتال؛ سفیر هلند و اریک لیختاد؛ رایزن و معاون اقتصادی سفارت با اشاره به اینکه اقدام‌هایی در قالب تفاهم‌نامه انجام شده است، گفت: با تصمیم‌هایی که در جریان است نسبت کفایت سرمایه بانک‌های دولتی ایران نیز به زودی به حد نصاب استانداردهای بازل یک خواهد رسید و اقدام‌هایی نیز برای اجرای مقررات بازل دو و بازل سه تدابیر لازم اتخاذ شده است.

بانک‌های هلندی

این مقام مسئول با اشاره به در اولویت بودن گسترش روابط بانکی و تجاری با اروپا پس از برجام، گفت: نمایندگان بانک‌های هلندی که پیش از این به ایران سفر کرده ‌بودند، با تردیدهایی همراه بودند که به نظر می‌آید در شرایطی که هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه روابط بانکی با بانک‌های ایرانی وجود ندارد، لازم است دولت و مقامات اجرایی کشورها برای ترغیب بانک‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. برخی بانک‌های هلندی نیز موفق شده‌اند که روابط مناسبی را با ایران برقرار کنند و انتظار بر این است که در تقویت روابط بانکی، بانک مرکزی هلند حمایت بیشتری را در این حوزه انجام دهد.

بانک‌های ایتالیایی

به گفته کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین در دیدار با رئیس‌کل بانک مرکزی ایتالیا به توافق رسیدند که هیات‌های متشکل از بانکداران ایرانی و ایتالیایی با یکدیگر دیدار  کنند که نتیجه آن دیدار، تبدیل برخی بانک‌های ایتالیایی به شرکای تجاری و اقتصادی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت بوده است و هم‌اکنون نیز بخشی از تسویه بدهی‌های نفتی از طریق این بانک‌ها انجام می‌شود.

آمادگی هلند

در این نشست،‌ خانم ترشتال ضمن ابراز اشتیاق بانک‌های هلندی برای حضور در عرصه اقتصاد ایران گفت: هلند آمادگی دارد که تجربیات خود را در مدیریت بحران که در طی بحران اقتصادی سال 2008 بدست آورده است را به ایران انتقال دهد.

Submitted by admin on