دیده‌بان بورس ‌شنبه (30 بهمن)

12:22 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس ‌شنبه (30 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

توقف‌های احتمالی: پس انتشار گزارش‌های متعدد پیش‌بینی سود و تعدیل‌های بیش از 20 درصدی در تعدادی از این شرکت‌ها، انتظار می‌رود نمادهای معاملاتی این شرکت‌ها در معاملات امروز متوقف شود.

واکنش هم‌گروهی‌ها به گزارش‌ها: به دنبال توقف نمادهایی که تعدیل سودآوری چشم‌گیری داشته‌اند، احتمالا واکنش سهامداران به نمادهای هم‌گروه قابل توجه باشد.

ادامه ماراتن گزارش‌های 96: امروز آخرین روز قانونی ارسال گزارش‌های پیش‌بینی سود سال 96 است و مشابه سنت همیشگی انتظار می‌رود تعداد زیادی از شرکت‌ها گزارش‌های خود را در این مدت ارائه کنند. بنابراین، این مساله همچنان کانون توجه معامله‌گران بازار سهام خواهد بود.  

بازی حقوقی‌ها: با وجود مثبت بودن بخش مهمی از گزارش‌های بودجه 96، همچنان نگرانی اصلی فعالان بازار سهام، نیاز به نقدینگی سهامداران است. بنابراین، امروز رفتار معامله‌گران حقوقی به دقت باید مورد توجه قرار گیرد.

هراس بانکی: ارائه گزارش‌های پیش‌بینی سود 6 ماهه و 9 ماهه بانک صادرات، بازار را در انتظار بازگشایی نماد «وبصادر» گذاشت. هرچند هنوز گزارش مالی پیش‌بینی سود 6 ماهه حسابرسی شده ارائه نشده است. پیش از این نیز، تکمیل اطلاعات ارسالی «ونوین» انتظار بازگشایی نماد بانک اقتصاد نوین وجود داشت. بازگشایی‌هایی که مشابه سایر بانک‌ها می‌تواند شوک منفی را به شاخص بورس وارد کند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. امید سبز به بورس تهران

نظر‌سنجی این هفته «دنیای بورس» توام با چاشنی خوشبینی دو گروه شرکت‌کننده است. گمانه‌زنی‌ها نسبت به صعود شاخص که از هفته قبل آغاز شد، طی این هفته شدت بیشتری به خود گرفته است. بر همین اساس، کارشناسان و سهامداران موضوعاتی از قبیل انتشار گزارش اولین پیش‌بینی سود سال 96 شرکت‌ها و رشد قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی را از موارد مثبت بازار سهام دانند.

2. مروری بر 71 پیش‌بینی سود

انتشار اولین پیشبینی شرکت‌های بورسی و فرابورسی طی روزهای پایانی هفته گذشته شتاب گرفت. اولین پیشبینی‌ها در برخی گروه‌ها از نظر کارشناسان محافظه‌کارانه بود که دست مدیران را برای تعدیلات مثبت آتی باز نگه می‌دارد. از سوی دیگر در برخی گروه‌ها مانند سیمانی‌ها، اولین پیشبینی سال 96 به امیدواری زیاد مدیران این شرکت‌ها نسبت به روند مثبت سال آتی اشاره دارد. در دیگر صنایع مانند شرکت‌های غذایی با سیگنال‌های رشد سودآوری احتمال واکنش مثبت دیگر نمادهای گروه در معاملات امروز وجود خواهد داشت. بر این اساس نخستین برآورد مدیران 71 شرکت‌ از سال آینده مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. در این میان تغییرات سودآوری در برخی از شرکت‌ها نکات قابل توجهی را در خود جای داده است.

3. هواشناسی سودآوری «کگل»

جهش قیمت کالاها در بازارهای جهانی و همچنین بورس کالای کشورمان سبب شده توجه به صنایع وابسته در بازار سهام نیز افزایش یابد. در این میان، معدنی و صنعتی گل‌گهر از جمله شرکت‌هایی است که «دنیای بورس» سودآوری آن را بر اساس دو متغیر نرخ شمش فولاد خوزستان و همچنین امکان تبدیل کنسانتره صادراتی به گندله بررسی کرده است.

4. خوش‌بینی سیمانی‌ها به افزایش نرخ

یکی از گروه‌هایی که پیش‌بینی سود سال آینده خود را افزایش قابل توجهی داده‌اند، شرکت‌های سیمانی هستند. جایی که نمادهای زیرمجموعه در گزارش جدید نرخ فروش محصولات خود را افزایش قابل توجهی داده‌اند. سیمان قائن، یکی از شرکت‌هایی است که نرخ فروش سیمان تیپ 2 فله را برای سال آینده نسبت به قیمت متوسط امسال 28 درصد رشد داده است. بررسی‌های «دنیای بورس» از اثر نرخ فروش در «سقاین» نشان می‌دهد عدم تحقق افزایش نرخ‌ها می‌تواند سود هر سهم را از حدود 360 تومان پیش‌بینی‌شده به 100 تومان کاهش دهد.

5. تکرار ناکامی افزایش سرمایه «فایرا»

شرکت آلومینیوم ایران، چهارشنبه در شرایطی مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه خود را برگزار کرد که برای سومین بار این اقدام بی‌نتیجه ماند. عدم اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس دلیل اصلی این رویداد بود. بحث شکایت «وتوصا» به عنوان یکی از سهامداران عمده «فایرا» درباره عدم پرداخت سود آلومینیوم ایران معضل اصلی این مجمع به شمار می‌آید. به هر حال در مجمع برگزار شده وعده‌های بسیاری درباره طرح‌های توسعه‌ای و همچنین برنامه آینده شرکت جهت افزایش سرمایه ارائه شد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

جهش متانول به سقف 35 ماهه

صعود «بترانس» در کش و قوس‌های مدیریتی؟

احتمال افت قیمت فلزات پایه تا پایان 2017

اتهام اروپا به دامپینگ فولاد ایران

امید «تاپیکو» به سودآوری از فروش «جم»

ادامه رایزنی «ذوب» و راه آهن