«دبالک» بعد از ناکامی یک ماهه بازگشت

12:19 - 1400/01/25
سهام شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک که از 26 دی ماه در انتظار بازگشت به فرابورس است، با خرید حقوقی و با رشد 10 درصدی به معاملات بازار رسید.
«دبالک» بعد از ناکامی یک ماهه بازگشت

این نماد که جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام (به منظور افزایش سرمایه) در تاریخ 11 دی متوقف شد؛ در روز جاری و در انتهای معاملات قیمت خورد. پس از اینکه مجمع این شرکت با افزایش سرمایه 21 درصدی (از 14 میلیارد به 17 میلیارد تومان) از محل مطالبات و آورده نقدی سهام‌داران موافقت کرد، «دبالک» اطلاعات پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به اسفند 95 (بدون تغییر و بر اساس اطلاعات میان‌دوره‌ای 6 ماهه) را بر روی «کدال» آورد. پس از این موضوع، شاهد اعلام ناظر بازار مبنی بر بازگشت این سهم به بازار بودیم که این مهم بدون توفیق ادامه یافت.

در ادامه شرکت گزارش پیش‌بنی درآمد سال مالی مذکور را بر اساس اطلاعات میان‌دوره‌ای 9 ماهه منتشر کرد. این گزارش که با تعدیل منفی 67 درصدی همراه بود، شرایط سختی را برای بازگشایی سهم رقم زد (سود هر سهم در این گزارش به 251 ریال کاهش یافت). انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در این راستا، آخرین گام البرز بالک برای بازگشت به معاملات بود. شرکت دلیل اصلی این رویداد را به کسری نقدینگی ایجاد شده بواسطه شرایط نامساعد صنعت دارویی (و عدم ایفای تعهدات شرکت‌های دارویی به عنوان مشتری) نسبت داده است که این مهم به کاهش درآمدهای محقق‌شده حاصل از فروش محصولات منتهی شد. همچنین بخشی از تامین سرمایه این شرکت (در غالب تسهیلات بانکی) به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌ها با مشکل رو به رو بوده که این نیز دلیل دیگری در کاهش قدرت نقدینگی «دبالک» عنوان شده است. در کنار این عوامل، سیاست‌های وزارت بهداشت نیز بر این شرکت دارویی بی‌تاثیر نبوده است. با توجه به اینکه شرکت به عنوان تامین کنند مواد دارویی مطرح بوده و کالاهای خود را به صورت وارداتی تامین می‌کند، صدور مجوز واردات در برخی اقلام دارویی از سوی این وزارت‌خانه، به خرید مستقیم تعدادی از شرکت‌های طرف قرار داد البرز بالک منجر شد. این رویداد نیز خود به کاهش هر چه بیش‌تر میزان فروش شرکت انجامیده است.

نتیجه این فعل و انفعالات به قفل نقدینگی سهام‌داران در این نماد دارویی منجر شد تا اینکه نهایتا این نماد در انتهای معاملات امروز و با قیمت 435 تومان به بازار بازگشت. این موضوع رشد 10 درصدی قیمت سهم در بازگشایی را نشان می‌دهد (قیمت پایانی نماد پیش از توقف 3935 ریال است). بررسی معاملات در این فرآیند به خرید 10 هزار سهمی یک سهام‌دار حقوقی در این نماد به عنوان تنها خریدار اشاره دارد. موضوعی که تبعاتی منفی را در روزهای آتی برای ین نماد می‌تواند به همراه داشته باشد.