رفتار دوگانه در فلزات پایه

12:18 - 1400/01/25
به دنبال رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی، شاهد افزایش تقاضا در معاملات نمادهای وابسته هستیم؛ هر چند رشدهای اخیر برخی نمادها و نزدیکی به سقف‌های قیمتی، مانعی در صعود هر چه بیشتر به حساب آمده است.
رفتار دوگانه در فلزات پایه

در گروه فلزات اساسی، ملی صنایع مس ایران رشد بیش از 2 درصدی را در حالی تجربه می‌کند که مس در بازارهای جهانی شروعی مقتدرانه را تجربه کرده و از مرز 6170 دلار نیز عبور کرده است. این موضوع در کنار حمایت حقوقی‌ها در این سهم، که خرید 70 درصدی (بیش از 10 میلیون سهم) را در معاملات امروز از آن خود کرده‌اند، موجبات تاثیر 55 واحدی «فملی» بر شاخص کل بورس را فراهم کرده است تا این نماد به تاثیر‌گذارترین نماد بورسی تبدیل گردد. همچنین «فاسمین» نیز در حالی رشد بیش از 3 درصدی را سپری می‌کند (با نزدیک شدن به ساعت پایانی بازار) که حمایت حقوقی‌ها نیز در این نماد با خرید خالصی در مرز 3 میلیون سهم دیده می‌شود. اما نزدیکی قیمت به سقف‌های قیمتی در «فسرب» و «کیمیا» مانع از صعود قیمت سهم شده است. این در حالیست که در بازارهای جهانی رشد سرب و روی را در روزهای اخیر شاهد هستیم. با این سناریو می‌توان در صورت ادامه بهبود شرایط جهانی، به رشد قیمت این نمادها در روزهای آتی (پس از یک وقفه نسبتا کوتاه) امیدوار بود.

همچنین در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز افزایش بیش از 3 درصدی قیمت «کگل» و «کچاد» را مشاهده می‌کنیم. این دو نماد با تاثیر بیش از 40 و 33 واحدی بر شاخص، پس از «فملی» قرار داشته تا شاخص کل تا این لحظه بیش از 280 واحد رشد را به ثبت برساند. در رشد قیمت «کگل» به حمایت حقوقی‌ها نیز باید اشاره کرد؛ امری که روز گذشته شاهد حمایت صندوق سرمایه‌گذاری آرمان شهر در این نماد با خرید 8 میلیون سهمی بودیم. «کاما» نیز به واسطه رشد قیمت‌های جهانی، بیش از 3 درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند. اما نزدیکی به محدوده‌ سقف‌های قیمتی در «کبافق»، مانع از صعود قیمت سهم شده تا معاملات در این نماد را متعادل مشاهده کنیم.