آماده شدن مقدمات یکسان‌سازی نرخ ارز

12:00 - 1400/01/25
عملیاتی شدن یکسان‌سازی نرخ ارز در حالی همچنان مدنظر سیاست‌گذار پولی است که اجرای آن هنوز با اما و اگر روبه رو است؛ البته ولی اله سیف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت تاکید کرده مقدمات اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز آماده است و بانک مرکزی هر زمانی که احساس کند این کار را انجام می‌دهد، اگر چه اجرای آن نیاز به دو ماه زمان دارد.

ایرنا: رئیس بانک مرکزی با ذکر دلایل تغییر زمان‌بندی یکسان‌سازی نرخ ارز عنوان می‌کند این اقدام نیازمند تامین پیش نیازهایی همچون برقراری روابط کارگزاری مناسب و در حد نیاز و دیگری دسترسی بانک مرکزی به منابع است. این در حالی است که با حل مسائل نظام بانکی از جمله استانداردهای بانکداری دنیا، نحوه تهیه گزارش مالی، استانداردهای حسابداری و مباحث حاکمیتی برآورد شده مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز هموار  می‌شود.

همسو با یکسان سازی ارز، پیش‌بینی شده مسائل و موضوع‌های دیگری پیش‌روی نظام بانکی قرار گیرد. رئیس کل بانک مرکزی در این باره می‌گوید: در حال برنامه ریزی برای راه‌اندازی بورس ارزهستیم و این در حالی است که دسستورالعمل‌هایی طرف یک ماه آینده در خصوص موضوع‌های بازار بین بانکی ارزی نیز عملیاتی می‌شود. ساماندهی معاملات خرید و فروش خرد و بازارهایی که ارزهای خارج از ضوابط را تامین می‌کند از برنامه‌های مدنطر سیاست‌گذار پولی است. سیف در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز در سال آینده با توجه به اینکه در بودجه 3 هزار و 300 تومان آورده شده است، عنوان می‌کند: موضوع‌هایی که در مذاکرات مجلس در زمینه نرخ ارز بحث می‌شود نرخ محاسباتی است و به هیچ وجه در عمل الزامی برای تحقق وجود ندارد. به  گفته وی دولت در عمل نرخی را که موثر واقع می‌شود مبنای عمل قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال در بودجه سال 95 نرخ دلار سه هزار و 100 تومان بود ولی نرخ معامله 3 هزار و 230 تومان است.