ابلاغ دستورالعمل لیزینگی‌ها

11:51 - 1400/01/25
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای «دستورالعمل جدید اجرايي تاسيس، فعاليت و نظارت بر شرکت‌های ليزينگ (واسپاري)» را که با توجه به شرایط و اقتضائات برهه کنونی تدوین شده است، برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بانک مرکزی: از جمله نهاد‌هاي مالي‌ برخوردار از خاستگاه قانوني که تاکنون به دلايلي همچون فقدان فضاي کسب و کار مناسب، از تمامي ظرفيت‌هاي بالقوه آن خاصه در بخش تامين مالي خرد به نحو شايسته‌ استفاده نشده است، شرکت‌هاي ليزينگ (واسپاري) است. تسهيل در احکام ناظر بر تاسيس و فعاليت شرکت‌هاي ليزينگ از آن جهت که اقدامي اساسي در بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي اين نهاد مالي به منظور پاسخ‌گويي به نياز‌هاي تامين مالي بخش قابل توجهي از اقشار جامعه محسوب مي‌شود، در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفت. به همین دلیل شورای پول و اعتبار دستورالعمل اجرايي تاسيس، نحوه فعاليت و نظارت بر شرکت‌هاي ليزينگ را پس از طرح و بررسي در يک هزار و دويست و بيست و هفتمين جلسه (به تاریخ 14 دی‌ماه سال‌جاری) تصویب کرد.
سیاست‌گذار پولی تاکید کرده در حال حاضر، نرخ سود تسهيلات اعطايي شرکت‌هاي ليزينگ نبايد از 21 درصد تخطي کند و بانک‌‏‏ها و موسسه‌های اعتباري و يا واحد تابعه مشمول، بايد در اسرع وقت نسبت به انتقال سهام خود در بيش از يک شرکت‌ ليزينگ اقدام کند.

گزارش کامل بانک مرکزی را اینجا بخوانید.

دستورالعمل جدید ناظر بر شرکت‌های لیزینگ