دیده‌بان بورس دوشنبه (27 دی)

11:48 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (27 دی)

تقویم آتی‌نگر

دودستگی حقوقی‌ها در معاملات: روز گذشته حدود 11 میلیارد تومان تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها رقم خورد و نمی‌توان نقش حمایتی آنها را به ویژه در برخی نمادهای لیدر نادیده گرفت. با این حال، نزدیک شدن به سطوح مقاومتی به ویژه در گروه خودرویی و جذابیت شناسایی سود می‌تواند فشار فروش را در این گروه‌ها تشدید کند. اما در سمت مقابل، برخی حقوقی‌ها به دلایل مختلف می‌توانند حمایت خود از سهام را ادامه دهند که می‌تواند جدال جذابی را در معاملات امروز بورس رقم بزند.

اهمیت شروع بازارهای جهانی: هرچند در نگاه به تقویم رویدادهای جهانی آمار حساسی مشاهده نمی‌شود، اما جهش قیمت‌های جهانی در پایان هفته گذشته و تردید نسبت به پایداری آنها، انتظار برای روند قیمت‌ها در معاملات این هفته را بیش از پیش ضروری کرده است. مساله‌ای که برای ادامه لیدری نمادهای فلزی-معدنی بورس تهران تعیین‌کننده خواهد بود.

پایان سوخت هیجان در صنعت کاشی؟ دومین روز پس از تصویب افزایش نرخ 20 درصدی محصولات صنعت کاشی و سرامیک نیز با صف خرید در نمادهای زیرمجموعه این گروه ادامه یافت. این در حالی است که کارشناسان این امر را بر صورت‌های مالی این صنعت کم‌اثر می‌دانند و رشد فعلی قیمت‌ها را هیجانی ارزیابی می‌کنند. بنابراین، ممکن است با افزایش فشار فروش با رشد قیمت‌ها، صف‌های فروش نمادهای این گروه جمع شود.

توقف‌های متعدد: به دنبال ترافیک گزارشهای مالی فصل پاییز و تعدیل‌های سودآوری احتمالی، توقف و بازگشایی نمادها در این روزها در کنار جزئیات صورت‌های مالی جدید اهمیت ویژه‌ای دارد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. تایید هیجان با صورت‌های مالی خودرویی‌ها

صنعت خودرو طی یک سال گذشته (پس از برجام) در اکثر مواقع لیدر بورس بوده است و جهش‌های قیمتی کم‌نظیری را تجربه کردند. در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان رشدهای این‌چنینی را فاقد توجیه بنیادی ارزیابی می‌کردند. اکنون با انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌های زیرمجموعه این گروه (مثلا «خموتور»، «خچرخش» و «خاذین») مشاهده می‌شود با وجود بهبود نسبی میزان تولید و فروش گروه خودرویی، هزینه‌های مالی همچنان نمادهای این گروه را از زیان خارج نکرده است.

2. تولید سالانه قندی‌ها در دو شیفت؟

بررسی‌های «دنیای بورس» از گزارش 9 ماهه شرکت قند هکمتان نشان می‌دهد که این شرکت پیش‌بینی سود خود را 11 درصد تعدیل مثبت داده است. جزئیات این گزارش بر تلاش «قهکمت» برای تولید شرکت در دو دوره از سال تاکید دارد. امری که با خرید چغندر پاییزه، نوعی سنت‌شکنی در این صنعت به شمار می‌آید و می‌تواند به بهبود سودآوری کمک کند.

3. پیش‌بینی‌های جدید «کبافق» و «غمارگ»

در ترافیک گزارش‌های فصلی، توجه به عملکرد شرکت‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این میان، «کبافق» پیش‌بینی سود جدید خود را با تعدیل مثبت 17 درصدی ارائه کرده که دلیل آن برآورد افزایش نرخ محصولات سرب و روی است. شرکت معادن بافق به منظور رسیدن به پیشبینی‌های خود باید برای فروش محصولات در پیک قیمتی تلاش بیشتری کند. در این میان اثر ریسک پوشش تولیدات با توجه به خاک معدنی بر پیشبینی‌های «کبافق» نیز بررسی شده است. در سمت دیگر، شرکت مارگارین اولین پیش‌بینی سال مالی آینده خود را در شرایطی اعلام کرده که به نظر می‌رسد با توجه به وابستگی شدید این شرکت به واردات مواد خام، نرخ دلار مبادله‌ای خوش‌بینانه و احتمالا پایین‌تر از حد انتظار لحاظ شده باشد.

4. میان‌بر «تاپیکو» برای کسب سود

هلدینگ سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، بخش مهمی از درآمدهای خود را به فروش زیرمجموعه‌ها اختصاص داده است. «تاپیکو» که تا کنون در فروش پتروشیمی غدیر توفیق چندانی کسب نکرده است، به منظور پوشش 190 میلیارد تومانی سود حاصل از واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها، طی هفته‌های اخیر اقدام به فروش 480 میلیون سهم از پتروشیمی جم کرده است.

5. حال و هوای آخرین عرضه‌های اولیه

دو شرکت پاکدیس و ریل سیر کوثر به عنوان نخستین عرضه‌های اولیه بورس به روش ثبت سفارش دفتری (book building) معاملات خود را با تداوم صف‌های خرید سپری می‌کنند. هرچند «حسیر» هنوز روزهای ابتدایی پس از عرضه اولیه را پشت سر می‌گذارد، اما در نماد «غدیس» به تدریج به زمان عرضه صف خرید نزدیک می‌شویم.  

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

رونق معاملات آپشن با بازارگردان‌ها

گزارش پلاتس از تغییر قیمت پلیمرها

قراردادهای سودآور «بفجر»

ابلاغ بخشنامه حمایت از تولید

ادامه روند رشد قیمت متانول در اروپا

فضای تردید در بازار ارز