زمینه خروج از رکود فراهم است؟

وجه مثبت دوره اصلاحی بورس

11:45 - 1400/01/25
معاملات بازار سهام در هفته‌ای که سپری شد با روزهای اوج خود فاصله دارد اما سرمایه‌گذاران و فعالان بازار همچنان منتظر تعدادی دیگر از گزارش‌های عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها در روزهای آینده هستند. بر مبنای برآیند تحلیل‌های موجود در بازار زمینه خروج از رکود در یک بازه زمانی میان مدت فراهم است. در این میان تعدیل سود مناسب برای گروه کالایی در دورنمای سال 96 نیز متصور است.
وجه مثبت دوره اصلاحی بورس

 بازار سهام در هفته جاری روند کم رمق و ضعیف خود را ادامه داد و با ثبت ارزش معاملات خرد در محدوده  یک هزار میلیارد ‌تومانی و افت نیم درصدی شاخص، کماکان فاصله زیاد خود را با روزهای رونق حفظ کرد. ادامه رکود بازار در حالی روی می‌دهد که سرمایه‌گذاران بخشی از گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها را دریافت کرده‌اند و چشم انتظار بقیه گزارش‌ها در روزهای باقی‌مانده از دی ماه هستند.

برآیند اطلاعیه‌های منتشر شده تاکنون از بهبود مناسب عملکرد تولیدکنندگان کالایی به ویژه در گروه فولادی و پتروشیمی حکایت دارد که عمدتا به واسطه رشد قیمت‌های جهانی و نرخ ارز اتفاق افتاده است. با این حال، بالا بودن نسبت‌های ارزش‌گذاری و نرخ‌های سود در بازار پول مانع از آن شده بهبود سودآوری شرکت‌ها در قیمت سهام منعکس شود؛ به این ترتیب، تعدیل‌های مثبت سودآوری تنها منجر به اصلاح نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) شده است. شروین شهریاری در گفتاری این اتفاق را اگر چه در کوتاه‌مدت امید‌بخش نمی‌داند اما با توجه به منطقی کردن ارزش‌گذاری سهام، بر این باور است در افق میان‌مدت زمینه خروج از رکود فراهم است، ضمن آنکه رشد نرخ‌های فروش در صورت تداوم روند فعلی می‌تواند تعدیل‌های سود مناسبی را در شرکت‌های کالایی در افق سال 96 رقم بزند.

یک هفته با تپیکس