تالار شیشه‌ای

سایه تردید در بازار سرمایه

11:40 - 1400/01/25
رشد گروه‌های خودرویی وسیمانی، ادامه معاملات بلوکی در بسیاری از نمادها، بازگشایی نمادهای متعدد با اعلام ناظر بازار و عرضه اولیه «غدیس»، مهمترین اتفاقات بازار سهام امروز را تشکیل می‌دهند.
سایه تردید در بازار سرمایه

خودرویی‌ها سبز شدند

گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع بازار بر خلاف روز گذشته، با رشد بالایی کار خود را آغاز کرد؛ هر چند در ادامه معاملات در این گروه متعادل دنبال شد. در این گروه «خساپا» با خرید و فروش بیش از 80 میلیون سهمی، جذب نقدینگی بیش از 9 میلیارد تومانی را به همراه داشت و رشد 5 درصدی را تجربه کرد. در حالی که «ختوقا» و «ختراک» نیز رشد مشابهی را داشتند، «خودرو»  با رشد متعادلی به انتها رسید. از سویی خرید و فروش در برخی نمادهای این گروه، افت قیمت حداکثری را به دنبال داشت که «خکاوه» یکی از آنهاست.

افول فلزات و رشد «ذوب»

در گروه فلزات اساسی معاملات در اکثر نمادها در رنج منفی به پایان رسید. در نماد «فملی» حمایت حقوقی‌ها نیز نتوانست مانع نزول قیمت سهم شود و نهایتا کاهش نزدیک به 2 درصدی قیمت آن را رویت کردیم. همچنین «فزرین» که روند صعودی خود را از ابتدای ماه آغاز کرده بود، معاملات روز جاری خود را با کاهش نزدیک به 4 درصدی به انتها رساند. «فخوز» هم با حمایت 3.5 میلیونی حقوقی‌های خود و خرید بیش از 94 درصدی این سهامداران، نهایتا راه سقوط را طی کرد تا با کاهش نزدیک به یک درصدی به موضع توقف نماد خود برسد. اما معاملات در «ذوب» به نحو دیگری بود؛ این سهم که نسبتا متعادل به داد و ستد روزانه ادامه می‌داد، در ساعت انتهایی بازار به دنبال تقویت شایعات اخذ مجوز افزایش سرمایه خود و همچنین تعدیل مثبت فولاد خوزستان به رشد 5 درصدی دست یافت.

کانه‌های فلزی در مدار صعودی

در گروه کانه‌های فلزی حمایت نسبی سهام‌داران حقوقی در برخی نمادها قابل رصد است. «کچاد» و «کگل» از این دسته‌اند که با خرید نزدیک به 4 میلیونی این سهام‌دارن، مسیر صعود را طی کردند. این حمایت که در «کچاد» مشهودتر بود، رشد قیمت سهم را تا مرز 4 درصدی به همراه داشت و تاثیر مثبت 28 واحدی بر شاخص کل را گزارش کرد. از سایر نمادهای این گروه که رنگ سبز را به مخاطبین اطلاع می‌دهد، «کبافق» و «کمنگنز» هستند.

سیمانی‌ها قوی آغاز کردند

در گروه سیمانی رشد قیمت تقریبا تمامی نمادها را در شروع بازار مشاهده کردیم که با گذشت زمان این موضوع تا حدودی تعدیل شد. «سشمال» و «سیدکو» از جمله نمادهایی بودند که پس از رشد شارپ اولیه، با فشار فروش سهام‌داران، روند نزول قیمت را تجربه کردند.

همراه با تالار در سایر گروه‌ها

در این بخش علاوه بر بازگشایی برخی نمادها، باید به معاملات متعادل در گروه شیمیایی اشاره کرد که گرچه بسیاری از نمادهای این گروه در رنج منفی دنبال شدند (هر چند نسبتا کم حجم)، رشد شارپی را در ساعت پایانی شاخص گروه و به دنبال معاملات سهام‌دران حقوقی در نماد «پارسان» مشاهده کردیم که با حمایت خود (سهم خرید 96 درصدی) رشد بیش از 2 درصدی این سهم را رقم زدند. همچنین به فشار فروش بالا در خرید و فروش نزدیک به 67 میلیونی «وساپا» از گروه سرمایه‌گذاری می‌توان اشاره کرد. این در حالی است که در نماد «فاذر»، فشار فروش بسیار شدیدتری دیده شد که فروش 15 میلیونی حقوقی‌ها در این راستا بوده تا افت 5 درصدی قیمت این نماد را ببینیم (در روز جاری سه نماد «فاذر»، «خساپا» و «وساپا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند).

ملاحظات یک سهام‌دار

روند رکودی در بازار سهام همچنان ادامه دارد و ریسک سرمایه‌گذاری تغییر چندانی در مقایسه با روزهای گذشته پیدا نکرده، چرا که همچنان تهدیدهای این بازار به قوت خود باقی‌اند (در گزارشات قبلی به کرار گفته شده)؛ هر چند برخی جذابیت‌ها نیز از جمله عرضه اولیه «غدیس» در این بازار دیده می‌شود.