نظر سنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | صعود شاخص در انتظار است؟

15:16 - 1400/01/21
پیش بینی بورس هفته دوم دی را چگونه باید متصور بود، آیا بازار روند صعود هفته گذشته را ادامه میدهد یا اینکه ممکن است تغییر استراتژی بورس بازان روند بازار را تغییر دهد.
پیش بینی بورس هفته | صعود شاخص در انتظار است؟

دنیای بورس | معاملات بورس تهران در اولین هفته دی ماه با بازدهی 4/2 درصدی شاخص کل به پایان رسید .هرچند پیش بینی فعالان بازار از مسیر بورس طی هفته گذشته تا حدودی محقق شد،اما در عمل روند کلی بازار پایینتر از انتظار تحلیلگران و  سهامداران بود.

نتایج نظر سنجی این هفته نیز نشان از تداوم خوش بینی ها به روند معاملات سهام است به به طوری که عمده سهامداران و کارشناسان حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری  را صعودی پیش بینی عنوان اند.با این حال نشانه های تردید نسبت به آینده بورس در کوتاه مدت حالا بیشتر از هفته قبل در اظهار نظر این دو دسته از فعالان بازار سهام مشاهده می شد.

کارشناسان چه پیش بینی از بازار سهام دارند؟

صعودی: 75 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» روند شاخص سهام طی معاملات هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان به پتاسنیل بنیادی سهام برای رشد بیشتر قیمت ها اشاره دارند و معتقدند بورس در مسیر بازگشت به دوران رشد بعد از یک دوره ریزش نسبتا قابل توجه است.نقدینگی موجود در معاملات نیز سطوح مناسبی را تجربه می کند.

این نقدینگی بعد از اصلاح قابل توجه قیمت ها به واسطه  ثبات نرخ ارز ،چشم انداز تورم و تقویت چشمگیر قیمت کالاها در بازارهای جهانی جسارت ورود مجدد به بازار را پیدا کرده است و به نظر می رسد در روزهای آتی نیز ادامه یابد.افزایش احتمال حذف دلار 4200 تومانی منجر به افزایش تورم و قیمت محصولات فروش شرکت ها می شود و این موضوع محرک خرید سهام خواهد بود.

از طرفی نیز با ورود به فصل زمستان زمان انتشار گزارشهای گزارش‌های عملکرد آذرماه  و صورت‌های مالی ۹ ماهه اکثر شرکت‌های بورسی آغاز شده است و در روزهای آتی شاهد ترافیک انتشار این گزارشها خواهیم بود. گزارش هایی که به زعم کارشناسان با توجه به نرخ دلار و رونق قابل توجه در بازار جهانی به احتمالا بالا محتوای مناسبی را به بازار منعکس کند.

این امر نیز در افزایش تقاضای سهام موثر خواهد بود.همچنین خوش بینی ها نسبت به توزیع واکسن کرونا در کشورهای مختلف نیز ریسک ناشی از این موضوع را در وضعیت اقتصادی جهان کمرنگ کرده است و می تواند منجر به تقویت بیشتر بازارهای جهانی و رشد قیمت کالاها منجر شود.این موارد در کنار یکدیگر می تواند زمینه افزایش سطح خرید و افزایش قیمت محصولات را فراهم کند.

 کم نوسان:  21 درصد کارشناسان نیز روند شاخص سهام طی هفته آینده را کم نوسان دانسته اند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان در شرایط فعلی رفتار با ثباتی و با منطقی در بازار مشاهده نمی شود.

بسیاری از سهام در طی چند هفته اخیر افت و خیر متعددی را تجربه کرده اند و به نحوی می توان گفت ، عرضه و تقاضا دوشادوش هم حرکت می کنند و این امر در شرایط کنونی توان تغییر چندانی در قیمت عمومی سهام را ندارد.

روندی که در روزهای گذشته نیز در بورس مشاهده شد. دلیل اصلی این روند ابهاماتی است که در بازار وجود دارد، بحث بودجه سال آینده همچنان مد نظر است و بحث ها پیرامون FATF  نیز نسبتا داغ است.این دو مورد در تعیین نرخ ارز موثر هستند و  تعیین سرنوشت آن برای بورس دلار محور تهران حائز اهمیت است.این موارد این امر احتیاط سهامداران را افزایش می دهد.

از این رو بورس بازان احتمالا تا رفع حداقل قسمتی از این ابهامات در بورس دست به عصا حرکت کنند و  فضای انتظاری و احتیاطی در نهایت روندکم نوسانی برای نماگر بازارسهام رقم بزند.

 نزولی : تنها 4درصد از تحلیلگران شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده اند.این افراد معتقدند سطح تنشها در منطقه بالارفته است و این امر با تزریق نگرانی احتمالا معامله گران را در صف فروش قرار دهد.از سوی دیگر نیز فارغ از این نگرانی ها چشم انداز تورم در کشور بهبود یافته است و به نظر می رسد بازار در کوتاه مدت از جانب این موضوع با افت قیمت عمومی سهام مواجه شود.

 سهامداران پیش بینی از بازار سهام دارند

صعودی :56 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی این هفته صعودی خواهد بود.به اعتقاد این کارشناسان توجه به بورس بازان  به سهام پس از افت قابل توجه قیمت ها در بیش از 4 ماه اخیر جلب شده است.

این نگاه که  هماهنگ با حمایت عوامل بنیادی در جهت تقویت سهام است، با ورود نقدینگی سبب رشد بازار خواهد شد.رونق نسبی در بازارهای جهانی  و سطوح بالای نرخ دلار  از جمله عوامل بنیادی در حمایت از صعود سهام و افزایش تقاضا در بورس کالا محور تهران به شمار می رود.

کم نوسان:28 درصد سهامداران مزبور به روند متناوب  شاخص کل در طی چند هفته گذشته اشاره می کنند و معتقدند همچنان این روند در کوتاه مدت ادامه خواهد شد.به اعتقاد این سهامداران بورس برای حرکت کردن از نقطه فعلی نیاز مند متغیرهای قدرتمند تری در حمایت از سهام و همچنین رفع ابهامات موجود در بازار و فضای اقتصادی سیاسی کشور است.تا آن زمان بورس در نقطه فعلی نوساتات اندکی را تجربه خواهند کرد.

نزولی :16درصد سهامداران معتقدند بورس بازان در هفته جاری با نگرانی ناشی از افزایش تنش ها در سطح منطقه وشناسایی سود ناشی از  برگشت قیمت برخی سهام به سقف قبلی  موجب  تشدید فروش و افت قیمت سهام خواهند شد..