دیده بان بورس 2 دی 99

پیش بینی بورس امروز | دو روند متفاوت

15:14 - 1400/01/21
روند بازار را باید از از دو زاویه دید که به نظر میرسد همچنان این مولفه‌ها برای امروز و روزهای بعد موثرند. باید منتظر وزن هر یک از این روندها بود.
پیش بینی بورس امروز | دو روند متفاوت

دنیای بورس | روند بازار در روزهای اخیر را از دو زاویه می توان نگاه کرد. نخست از زاویه دید شاخص‌کل که نشان می دهد عرضه‌ها برتری اندکی نسبت به تقاضا دارد و نماگر بازار در بیشتر روزهای گذشته، افت مختصر را تجربه کرده است. اما از زاویه دیگر و اگر بنای تحلیل را بر شاخص‌کل هم‌وزن بگذاریم، تقاضای کلی در بازار بیشتر از عرضه‌هاست و این نماگر روند صعودی ملایمی در پیش گرفته است. نمود عینی این موضوع در معاملات روز گذشته نمایان بود، جایی که در برابر افت 0.19 درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن رشد 1.02 درصدی را به ثبت رساند.

در یک ماه گذشته نمادها و شرکت‌های کوچک‌تر پتانسیل رشد بهتری داشتند و حتی نمادهایی بودند که در یک ماه بازدهی بیش از 100 درصدی را هم به ثبت رساندند. اما در مقابل عمده نمادهای بزرگ بازدهی قابل قبولی نداشته یا حتی در طی یک ماه برای سهامداران چند درصدی زیان به ارمغان آورده‌اند.

نمادهای مطرحی همانند «شستا»، «حکشتی»، «وبملت»، «خودرو»، «شپنا» و ... از جمله نمادهایی هستند که فارغ از شرایط بنیادی، از نظر بازدهی نتوانسته‌اند کام سهامدارانشان را شیرین کنند.  از سوی دیگر معاملات چند روز اخیر فارغ از بزرگ یا کوچکی نمادها، از عدم استقبال سهامداران از شرکت‌های کالامحور حکایت دارد. در مقابل گروه‌های مرتبط با غذا، دارو و خدمات مورد توجه قرار گرفته‌اند.

علی رغم نوسانات شاخص‌کل که برای برخی از سهامداران کم‌صبر جنبه فرسایشی پیدا کرده است، ارزش معاملات خرد از 14 هزار میلیارد تومان در هر روز کمتر نشده است. اگر ارزش معاملات خرد همچنان در همین محدوده یا بالاتر باشد، می توان این گونه تفسیر کرد که سهامداران در حال اصلاح سبدسهام هستند یا اینکه با خروج سهامداران کوتاه مدتی، برخی از سهامداران بلندمدت با قدرت بیشتری در حال ورود هستند. اما اگر ارزش معاملات خرد مسیر کاهشی خود را ادامه دهد و رقم آن به مرز 10 هزار میلیارد تومان یا کمتر برسد، احتمال این وجود دارد که روند خنثی بورس برای مدتی ادامه داشته باشد.

در کنار حاشیه‌های غیراقتصادی در ایران که عمدتا مرتبط با مسئله برجام است نباید از شرایط ویژه اقتصادهای توسعه یافته نیز غافل شد. ویروس جدید کرونا که در انگلیس کشف شده است بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. هر بشکه نفت برنت بعد از عملکرد درخشان در هفته‌های گذشته اکنون در محدوده کانال 50 دلار در حال نوسان است. بهای جهانی طلا در محدوده 1886 دلار قرار دارد. قیمت فلزات پایه بعد از افت ابتدای هفته، اکنون نوسان قابل توجهی نداشته است.

پیش بینی بورس امروز | دو روند متفاوت18
استراتژی که این روزها فراموش شده است