دیده بان بورس 30 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | آخرین روز پاییز

15:12 - 1400/01/21
بازار سهام در آخرین روز فصل پاییز میخواهد گام به وضعیتی بگذارد که به گفته ناظران و تحلیلگران این سه ماه آینده بورس متفاوت از ماه های قبل خواهد بود.
پیش بینی بورس امروز | آخرین روز پاییز

دنیای بورس | رشد 31 هزار واحدی شاخص‌کل در روز گذشته، کمی از ترس افت 100 هزار واحدی نماگر بازار در هفته گذشته را گرفت. برخی از سهامداران که در روزهای آخر هفته گذشته به دنبال نقد کردن سبد خود به هر قیمت ممکن بودند، دیروز دوباره به فکر ورود مجدد به بورس افتادند. بعد از سه روز پیاپی خروج نقدینگیِ حقیقی‌ها و افزایش تمایل به سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، در اولین روز کاری هفته، فشار فروش در این صندوق‌ها افزایش یافت و بیش از 1500 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بازار تزریق شد. در نتیجه امروز نیز می توان انتظار داشت بازار سبزپوش شده و استقبال از گروه های کامودیتی محور همچنان بالا باشد.

همانطور که در مردادماه امسال بازار بدون دلیل خاصی به رشد خود ادامه میداد و به اعتقاد تحلیل گران احتمال افت شاخص‌کل در آن زمان وجود داشت، اکنون نیز شرایط به گونه‌ای است که اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند افت هفته گذشته بدون منطق خاصی بوده و بازار دلایل کافی برای رشد را دارد.

افزایش قیمت کامودیتی‌ها، چشم‌انداز مثبت برای گزارش‌های 9 ماهه، افزایش ارزش معاملات خرد، انتظار افزایش سرمایه در بسیاری از شرکت‌ها، طرح‌های توسعه در دست، بهبود تولید و فروش بسیاری از شرکت‌های بورسی، تعدیل نسبت پی به ای بازار و ... از جمله دلایلی است که تحلیل گران را نسبت به آینده بازار خوشبین کرده است. از سوی دیگر نه فقط افراد خبره بازار سرمایه بلکه حتی برخی از مسئولان بورسی بر لزوم اصلاح و تنوع‌بخشی سبد سهام با توجه به میزان ریسک پذیری تاکید دارند.

در واقع اگر گزینه رشد را محتمل‌تر از رکود یا افت بازار سرمایه بدانیم، در دوران جدید رشد قیمت سهام به صورت گروهی یا کلی نخواهد بود. به عبارت دیگر نمی توان انتظار داشت در صورت رشد چند نماد در یک گروه، باقی نمادها نیز به صف خرید برسند. حال در شرایطی که بازار به قول بورسی‌ها در حال دست به دست شدن است، بهترین زمان برای اصلاح سبدهای بورسی فرا رسیده است.

روز گذشته حقیقی‌ها از گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و کانه های فلزی استقبال بیشتری داشتند و در مقابل توجه حقوقی ها به سمت بانک‌ها، هتل و رستوران و فرآورده‌های نفتی بود. آن چه در معاملات چند هفته اخیر مشخص است، کمرنگ شدن نقش لیدرها در بازار است. اگر در گذشته چشم بازار به برخی نمادها در گروه بانکی یا خودرویی و ... بود، اکنون توجه تحلیلگران به نمادهای کوچک‌تری است که می توانند فارغ از هیاهوی شاخص‌ساز، روند بهتری را دنبال کنند.