دیده‌بان بورس 25 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | ترس و محافظه کاری

15:10 - 1400/01/21
حالا با ریزش سنگین شاخص و افزایش حجم عرضه‌ها، بورس بازان با ترس و محافظه کاری معاملات امروز را از سر میگیرند.
پیش بینی بورس امروز | ترس و محافظه کاری

دنیای بورس | افت سنگین شاخص کل در یک ماه گذشته بی سابقه بوده است و همین مسئله باعث نگرانی سهامداران شده است. سهامدارانی که ریزش سنگین بورس در فاصله نیمه مرداد تا اواسط آبان را تجربه کرده‌اند، حالا با ترس و محافظه‌کار بیشتری بازار را رصد می‌کنند.

روز گذشته نیز اگرچه بازار با روند مثبتی را آغاز کرده بود اما در ادامه با حجم سنگین عرضه مواجه شد و این بار کفه عرضه‌ها آن قدر سنگین بود که بتواند شاخص را از کانال 1.5 میلیون واحد به عقب برگرداند.

با افت 31 هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز گذشته، بار دیگر موج انتقادات نسبت به رویه مدیریتی بورس بالا گرفت و این بار عملکرد بازارگردان‌ها، سیبل انتقادات بود. به اعتقاد برخی از فعالان بازار سرمایه، عملکرد بازارگردان‌ها تا بدین جا نتیجه قابل قبولی نداشته است و صف فروش و «رنج» های منفی دیروز را گواه این موضوع می دانند. در همین رابطه عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادارنیز در توئیتی اعلام کرد «به نظر می‌رسد دستورالعمل بازارگردانی نیاز به بازنگری دارد».

اما در کنار عملکرد بازارگردان‌ها نباید از حجم اخبار و شایعات تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز غافل شویم. از صبح روز گذشته خبر  تمدید مهلت بررسی  لوایح FATF، نه فقط در گروه‌های بورسی بلکه در بین فعالان بازارهایی نظیر ارز، طلا و ... با تحلیل‌های متفاوتی همراه شد.

صعود نمادهای گروه بانکی در ابتدای معاملات روز گذشته نیز به دنبال همین خبر بود اما با گذشت چند ساعت و انتشار خبرهای متناقض و همچنین تحلیل‌های متفاوت، خوش‌بینی سهامداران نیز رنگ باخت تا موج عرضه‌ها با حمایتی مواجه نشود.

با این حال از شب گذشته تا کنون نیز چندین خبر دیگر در این زمینه منتشر شده است و انتظار می‌رود به نوسانات بازار در معاملات امروز دامن بزند. از سوی دیگر برخی از فعالان بازارهای مختلف شب گذشته نتایج آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به صورت لحظه‌ای رصد می کردند تا از پیروزی قطعی بایدن مطمئن شوند. حالا با توجه به اینکه نتایج آرای الکترال نیز پیروزی بایدن را تایید کرده است می توان انتظار نوسانی شدن بازار ارز را داشت.

با توجه به این موارد و اینکه خبر تاثیرگذار بر روند کلی بورس منتشر نشده است، امروز رفتار حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها، می تواند جهت بازار را مشخص کند. اگر در همان دوره پیش گشایش، حجم قابل قبولی از تقاضا در بازار وجود داشته باشد و سفارش‌های حمایتی ثبت شده باشد، هیجان کاذب روز گذشته فروکش خواهد کرد.