نقشه نیمروز 22 آذر 99

تحلیل بورس امروز | صنایع پُرطرفدار کدامند

15:08 - 1400/01/21
عرضه‌های سنگین در ساعت پایان معاملات اگرچه دنبال شد اما شاخص در پایان معاملات با رشد 21 هزار واحدی روبه رو شد.
تحلیل بورس امروز | صنایع پُرطرفدار کدامند

دنیای بورس | معاملات امروز بازار سرمایه با جان گرفتن نمادهای شاخص‌ساز، با رشد چشمگیر نماگر بازار در دقایق ابتدایی همراه شد به گونه‌ای که در یک ساعت ابتدایی شاخص‌کل بورس تا ارتفاع یک میلیون و 535 هزار واحد بالا آمد. این شرایط تا دقایق پایانی بازار ادامه داشت، اما عرضه‌های سنگینی که در یک ربع پایانی انجام شد، نگرانی‌هایی بابت روند معاملات در روزهای آینده ایجاد کرد.

بعد از مدت‌ها بیشترین ارزش معاملات به نماد فولاد اختصاص داشت. در جریان معاملات امروز  بیش از 900 میلیارد تومان از سهام شرکت فولاد مبارکه داد و ستد شد. اگر چه در اکثر دقیقا امروز «فولاد» در صف خرید قرار داشت اما با عرضه سنگین حقوقی‌ها در نیم ساعت پایانی، حجم و ارزش معاملات فولاد مبارکه به طور چشم‌گیری افزایش یافت.

در نهایت نیز فولاد مبارکه با صف خرید به کار خود پایان داد. بازدید روز پنج شنبه وزیر صمت از مجتمع فولاد مبارکه و تصمیمات حمایتی در زمینه اجرا شدن پروژه نورد گرم 2، در این افزایش تقاضا بی تاثیر نبوده است.

اما بانک پارسیان دیگر نماد پربیننده امروز بود. در حالی برخی از معاملات «وپارس» در این لحظات در حال ابطال است که تابلوی معاملات امروز این نماد با انتقاد سهامداران مواجه شد. در ابتدای بازار امروز نزدیک به 40 میلیون از سهام این بانک توسط 6 سهامدار حقیقی خریداری شده بود.

گویا برخی از سهامداران بعد از پایان روز چهارشنبه با ویرایش سفارشات خرید خود، در ابتدای صف خرید امروز نشسته بودند و با توجه به اینکه خبر عرضه احتمالی سهام «اپال» بعداز بازار روز چهارشنبه منتشر شد، عده‌ای از سهامداران اعتقاد دارند برخی کدهای حقوقی از انتشار این خبر مهم آگاه بوده‌اند. در هر حال تا این لحظه نزدیک به 20 میلیون سهم از معاملات امروز کاسته شده است.

در بین نمادهایی که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند، «خودرو» ، «خساپا» و «وتجارت» به ترتیب جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. دو صندوق ETF دولتی امروز نیز شرایط مطلوبی نداشتند. «پالایش» با افت مختصری که امروز تجربه کرد حتی برای دقایقی به زیر 10 هزار تومان هم رسید! در روزی که اغلب نمادهای بانکی همچون بانک تجارت، صادرات و ملت، قرمزپوش بودند، «دارایکم» تا ارتفاع 18500 تومان افت داشت تا اختلاف قیمت آن با NAV صندوق به حدود 7 هزار تومان برسد.

امروز بازار به یک تعادل نسبی رسید به گونه‌ای که هیچ کدام از گروه‌ها یکدست صف خرید یا صف فروش نداشتند. با این حال وضعیت معاملات در گروه فلزات اساسی، لاستیک و پلاستیک و غذایی بهتر از دیگر گروه‌ها بود.