دیده بان بورس 22 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | دوباره سقف شکنی؟

15:08 - 1400/01/21
روند شاخص کل از امروز تا پایان هفته جاری حاوی چند نکته اساسی است. به نظر می‌رسد دوباره توجه به نمادهای کوچک‌تر در اولویت باشد.
پیش بینی بورس امروز | دوباره سقف شکنی؟

دنیای بورس | بورس در هفته گذشته روزهای پرفراز و نشیبی داشت. بازده کلی بورس در هفته گذشته مثبت بود اما نتوانست عملکرد هفته‌های قبل خود در ارتقای شاخص‌کل را تکرار کند. اما در مقابل ارزش معاملات خرد به قدری بالا بود که سهامداران را به بازگشت روزهای خوش بورس امیدوار کند.

روند شاخص‌کل در هفته گذشته حاوی چند نکته قابل توجه است. نخست آن که اگرچه شاخص‌کل رشد چشمگیری نداشت و در روزهای آخر هفته قرمزپوش بود اما شاخص‌کل هم‌وزن روند صعودی پرقدرت خود را ادامه داد. به عبارتی در روزهای آخر هفته گذشته، بورس درگیر قرمزپوشی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بود و این در حالی است که نمادها و گروه‌های کوچک‌تر، روند صعودی خود را ادامه دادند.

همین عملکرد مناسب نمادهای کوچک در گروه هایی همانند زراعت، غذایی، سیمانی و ... باعث شده بخشی از سرمایه‌ها از سمت نمادهای لیدر بازار به سمت نمادهای کوچک‌تر سرازیر شود. از نظر نموداری، شاخص‌کل توانسته از مقاومت خود در محدوده 1.480 تا 1.5 میلیون واحد عبور کند و اکنون در حال تثبیت جایگاه خود است اما شاخص هم وزن با ادامه روند صعودی خود اکنون به محدوده مقاومتی رسیده است و باید دید در روزهای ابتدایی این هفته می تواند سقف پیش روی خود را بشکند یا نه؟

بورس در هفته گذشته رشد قابل توجهی نداشت اما در مقابل افت سنگینی را هم تجربه نکرد. اگر شرایط مرداد تا آبان امسال را در نظر بگیریم، نماگر بازار در عبور از کوچک‌ترین مقاومت ها هم ناکام بوده است و هر بار با ریزش سنگین‌تری مواجه شده است. اما اکنون تثبیت جایگاه شاخص‌کل در ارتفاع یک میلیون و 500 هزار واحد و همچنین ارزش بالای معاملات، شانس ادامه روند صعودی و رسیدن به مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحد را بیشتر کرده است.

قاب پایانی بازارهای جهانی نیز از افت اغلب کامودیتی‌ها نسبت به نقطه اوج خود در هفته گذشته حکایت دارد. مس دو روز قبل تا مرز 7971 دلار رشد داشت اما با افت بیش از یک درصدی در محدوده 7770 دلار به کار خود پایان داد. روی با افت 2.6 درصدی به مرز 2786 دلار بازگشت. هر بشکه نفت برنت نیز که دو روز قبل پس از عبور از مرز 50 دلار تا ارتفاع 50.74 دلار بالا آمده بود، در پایان هفته دوباره به زیر 50 دلار بازگشت. هر اونس طلا اما نوسان خاصی نداشت و در محدوده 1843 دلار بسته شد. در دو روز پایانی هفته گذشته نوسان خاصی در بازارهای داخلی دیده نشد. هر اسکناس دلار در محدوده 26 هزار تومان معامله میشد و هر قطعه سکه تمام نیز در میانه های کانال 12 میلیون تومان دادوستد شد.