بازار ارز و سکه | پیش بینی قیمت سکه و دلار تا شب یلدا

15:06 - 1400/01/21
پیش بینی قیمت سکه و دلار تا شب یلدا چگونه است؟

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: وضعیت بازار ارز و سکه تا پایان پاییز به چه صورت خواهد بود؟ آیا یک‌بار دیگر نوسانات پردامنه مهرماهی به بازار حمله خواهند کرد یا ثبات نسبی توام با کاهش قیمت باز‌هم ادامه خواهد یافت؟

شانزدهمین روز آذرماه حکایت از احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها داشت. سکه در این روز با ۳۵۰ هزار تومان افزایش از مرز ۱۲میلیون تومانی عبور کرد و به بهای ۱۲‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید. در همین روز، دلار با ۱۵۰ تومان رشد روی محدوده ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت. با این حال، بسیاری از معامله‌گران باور داشتند، اتفاق تعیین‌کننده‌ای در بازار روز گذشته رخ نداد. به نظر می‌رسد،‌ روند بازار تا یلدا را باید در چارچوب عوامل کلی‌تری طبقه‌بندی کرد.

به‌طور کلی سه دیدگاه در مورد روند بازار تا یلدا وجود دارد: عده‌ای اعتقاد دارند سکه و دلار تا ابتدای زمستان نوسان خاصی نخواهند داشت و در محتمل‌ترین حالت در دامنه‌هایی حرکت خواهند کرد که در یک ماه گذشته در آنها نوسان کرده‌اند. دسته دیگری از معامله‌گران معتقدند، بازار فاز کاهشی خود را پشت‌سر گذاشته ‌و اکنون در مسیر افزایشی قرار گرفته است و نیازمند شناختن سقف‌های قیمتی خود است.

به باور آنها، سکه در صورت عبور از محدوده مقاومتی ۱۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، توان رشد تا ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نیز خواهد داشت و دلار در صورتی‌که بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند، هدف ۲۷هزار و ۲۰۰ تومانی را نشانه خواهد گرفت.

دسته سومی از معامله‌گران در بازار وجود دارند که به ثبات یا افزایش قیمت‌ها اعتقادی ندارند و عنوان می‌کنند بازار تا ابتدای دی ماه کف‌های جدیدتری را به ثبت خواهد رساند. پشتوانه این گروه بیشتر به این متغیر بازمی‌گردد که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پایان فشار حداکثری، دیگر تقاضای احتیاطی تمایلی برای ورود به بازارهای پرریسک سکه و ارز نخواهد داشت و در نتیجه به مرور باید شاهد نرخ‌های پایین‌تر در بازار بود.

از نگاه آنها، افزایش هفته دوم آذرماه و روزهای ابتدایی هفته‌جاری،‌ بیشتر ناشی از تلاش عده‌ای از معامله‌گران برای جبران ضررهای پیشین خود بوده است. در واقع کسانی که در نرخ‌های بالاتر اقدام به خرید ارز و سکه کرده بودند، از پایین‌آمدن قیمت‌ها دچار ضرر زیادی شده و سعی کرده‌اند با تحرک خود و بالا آوردن قیمت‌ها در روزهای نیمه تعطیل،‌ بخشی از ضرر خود را جبران کنند. دسته سوم اعتقاد دارند، بازار توانایی این را ندارد که به‌صورت میان‌مدت در جاده افزایشی حرکت کند و هر افزایشی هم با کاهش شدیدتر قیمت جبران خواهد شد.

خطر در کمین سکه بازان است؟ + جدول ونمودار

اقتصادنیوز در مطلبی نوشت: سکه بدون پشتوانه خاصی در کانال ۱۲ میلیون تومانی پیشروی کرد و بر صدر جدول بازدهی روزانه نشست. روز یک شنبه، فلز گران بهای داخلی بیش از ۳۰۰ هزار تومان گران شد و در محدوده ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز  بهای سکه در حالی بالا رفت که عامل افزایش خاصی برای حمایت از این فلز گران بها در بازار وجود نداشت. در بازار ارز، دلار امروز تنها حدود 2 دهم درصد افزایش قیمت داشت و در بیشتر ساعات روز پشت خط 26 هزار تومانی در جا زد. در نتیجه نمی توان گفت که روند قیمت دلار از صعود فلز گران بهای داخلی حمایت کرده است. بازارهای جهانی هم تعطیل بود و در نتیجه بهای اونس طلا تغییر خاصی نداشت که منجر به اثرگذاری در بازار سکه داخلی شود.

حباب سکه میلیونی شد 

رشد سکه بدون حمایت دلار و اونس طلا موجب شد که حباب این فلز ارزشمند بار دیگر  به بالای یک میلیون تومان برود. هر چقدر حباب سکه بیشتر شود، ریسک خرید این فلز گران بها افزایش پیدا می کند و از این جهت می توان خطر را در کمین خریداران بازار سکه دانست. با این حال، نباید از خاطر برد که در برخی مواقع افزایش حباب سکه، نشان گر بالا رفتن تقاضای فیزیکی و تغییر انتظارات معامله گران بوده است. تغییر انتظارات و رشد تقاضا موجب شد که حباب سکه در مهرماه 99 به بالای دو میلیون تومان هم برود؛ با این حال، مساله اینجاست که این حباب هم در هر صورت در مسیر تخلیه قرار گرفت.

به عنوان مثال پس از اینکه حباب سکه در مهر به بالای 2 میلیون رفت، به یکباره قیمت سکه دچار ریزش شد و بیش از 30 درصد از ارزش خود را از دست داد و حتی حباب سکه هم تا 200 هزار تومان افت کرد. به عبارت ساده تر، درست است که افزایش حباب می تواند نشان گر افزایش تقاضا و رشد احتمالی بیشتر قیمت ها باشد، ولی این ریسک زیر پای معامله گران است که هر لحظه ای، قیمت در مسیر ریزش و تخلیه حباب قرار بگیرد. در این شرایط، ممکن است افرادی از ریسک خود در بازار سود بگیرند یا دچار ضررهای سنگین شوند.

سکه امروز در حالی نزدیک به 3 درصد گران شد که در بازارهای جهانی تغییر طلا به دلیل تعطیلی صفر بود و در بازار داخلی هم دلار بین 25 هزار و 600 تا 25 هزار و 900 تومان نوسانات محدودی داشت. سکه در صورتی می تواند قیمت های انتهای امروز را در روز سوم هفته حفظ کند که قیمت اونس طلا افزایش معناداری را تجربه کند یا دلار به بالای 26 هزار تومان برود. با این حال، نشانه ای حداقل از احتمال رشد قابل توجه دلار در بازار نبود و می توان گفت سکه بازان به روند اونس طلا دل بسته اند. سکه در ساعات انتهایی روز حتی بالای محدوده 12 میلیون و 450 هزار تومان معامله می شد.

در صورتی که بالای این محدوده مقاومتی در روز دوشنبه باقی بماند، ممکن است حتی قیمت های بالاتری را  برخلاف انتظارات به ثبت برسد. با این حال، به نظر می رسد بدون حمایت دلار و اونس، افزایش روزهای اخیر به قصد فروش در قیمت های بالا و خالی کردن خریدهای گذشته صورت گرفته باشد. سکه با رشد 3 درصدی در صدر جدول بازدهی قرار گرفت و پشت سر ان، شاخص کل بورس بود که بیش از 2 درصد بالا رفت.