صندوق ها چقدر بازدهی داشتند + نمودار

15:06 - 1400/01/21
عملکرد صندوق‌ها در هفته بازگشایی پالایش بررسی شد.
صندوق ها چقدر بازدهی داشتند + نمودار

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: بازار سرمایه در هفته منتهی به ۱۲ آذر ماه با رشد ۶/ ۷درصدی در پایان معاملات روز چهارشنبه به محدوده یک میلیون و ۴۷۰هزار واحد رسید. این درحالی است که در آخرین روز کاری بازار سرمایه با افت ۱۸/ ۰ درصدی مواجه شد. نکته مهم دیگر هفته گذشته بازگشایی صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم(پالایش) بود. اما در این بین نوسانات که ذات اصلی بازار سرمایه به‌شمار می‌رود نیز تا حدودی بر جریان معاملات حاکم است.

پس سرمایه‌گذارانی که تا حدودی شناخت کافی نسبت به این بازار ندارند برای اینکه در دام نوسان‌ها نیفتند، بهتر است سرمایه خود را به دست افراد متخصص در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند. تجربه این روز‌ها نشان می‌دهد که صندوق‌ها محل امنی برای سرمایه مازاد مردم محسوب می‌شود. 

برای انتخاب صندوق‌ها باید به نکات مهمی از جمله ریسک سرمایه‌گذاران،‌ عملکرد صندوق در هفته، ماه و سال و همچنین ارزش ذاتی و حباب صندوق‌ها توجه کرد. در این گزارش نگاهی به عملکرد صندوق‌ها در هفته‌ای که گذشت می‌اندازیم. 

در حالت استاندارد خرید در زیر ارزش ذاتی به امید رسیدن قیمت به ارزش ذاتی و کسب سود می‌تواند استراتژی مناسبی برای ورود به یک سرمایه‌گذاری باشد. با مقایسه قیمت تابلوی معاملاتی با NAV صندوق‌ها می‌توان حباب مثبت و منفی صندوق‌ها را محاسبه کرد. حباب مثبت یعنی قیمت تابلوی معاملات از قیمت NAV صندوق بیشتر شده است و این مساله برای خریداران ریسک به‌همراه دارد و اگر قیمت تابلو پایین‌تر باشد ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

 بازدهی هفتگی صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های مشترک صنعت و معدن،‌ سپر سرمایه بیدار،‌ توسعه سرمایه نیکی،‌ پیشگامان سرمایه نوآفرین در هفته‌ای که گذشت در بین صندوق‌های با درآمد ثابت عملکرد بهتری نسبت به صندوق‌های دیگر داشتند. این صندوق‌ها به ترتیب بازدهی ۹۸/ ۲،‌ ۴۶/ ۲،‌ ۳۹/ ۲، ۳۸/ ۲ کسب کردند. در این بین صندوق سپر سرمایه بیدار تنها صندوق ETF محسوب می‌شود. صندوق مشترک صنعت و معدن که بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده است در یک‌سال گذشته بازدهی ۵۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

این صندوق که یک میلیون و ۹۹۶ هزار واحد سرمایه‌گذاری دارد، ارزش کل خالص دارایی آن ۲۸۴ میلیارد تومان است که یکی از صندوق‌های بزرگ محسوب می‌شود. ۷۰ درصد دارایی‌های این صندوق به اوراق و ۲۳ درصد دارایی‌ها به سهام تخصیص داشته و بقیه صندوق نیز وجه نقد است. می‌توان گفت دلیل اصلی عملکرد خوب این صندوق اختصاص ۲۳ درصد دارایی خود به بازار سهام است که در هفته گذشته این بازار عملکرد خوبی داشته است.

یکی دیگر از صندوق‌های برتر صندوق سپر سرمایه بیدار است که به‌تازگی تاسیس شده است و از بدو تاسیس عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته است. ترکیب دارایی این صندوق نسبت به صندوق قبلی تفاوت زیادی دارد و تنها ۱۶درصد دارایی‌ها به بازار سهام اختصاص دارد. سپرده بانکی در این صندوق ۳۵درصد و اوراق ۴۵ درصد از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

بازدهی هفتگی صندوق‌های سهامی

صندوق‌های مشترک ارزش‌کاوان آینده،‌ سهام بزرگ کاردان، سهم آشنا، تجارت شاخصی کاردان برترین صندوق‌های سهامی هفته بودند. بازدهی این صندوق‌ها به ترتیب 97/ 12،‌ 96/ 11،‌ 95/ 10 و 88/ 11  درصد بوده است.

صندوق مشترک ارزش کاوان آینده که برترین صندوق سهامی در هفته گذشته محسوب می‌شود 3 میلیون و 627 واحد سرمایه‌گذاری دارد که ارزش هرکدام از آنها برابر با 567 هزار تومان است. 80درصد دارایی‌های این صندوق به بازار سهام اختصاص دارد.

یکی از نکات این صندوق تنوع‌طلبی در خرید سهام است. این صندوق در تمامی صنایع سرمایه‌گذاری کرده است. یکی دیگر از نکات مهم این صندوق حباب منفی آن است که 3 درصد زیر ارزش ذاتی معامله می‌شود. نکته مهم در مورد این 4 صندوق این است که هر 4 صندوق زیر ارزش ذاتی‌شان معامله می‌شود.

تنها صندوقی که در هفته گذشته بازدهی منفی داشته صندوق واسطه‌گری مالی یکم است که بازدهی منفی ‌75/ 2 را به ثبت رسانده است. اما درخصوص این صندوق باید گفت که این صندوق 21 درصد زیر ارزش ذاتی معامله می‌شود که این صندوق را کم‌ریسک کرده است.