دیده بان بورس 16 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | دوباره صعود؟

15:06 - 1400/01/21
بورس در آستانه رسیدن دوباره به فتح کانال 1.5 میلیون واحد است. آیا دادوستدها امروز دوباره شرایط صعود روز قبل را ادامه میدهد.
پیش بینی بورس امروز | دوباره صعود؟

دنیای بورس | شاخص‌کل اکنون در آستانه فتح دوباره کانال یک میلیون و 500 هزار واحد است، کانالی که آخرین بار اواخر مهرماه آن را از دست داد و تاکنون نتوانسته بود بار دیگر تا این ارتفاع بالا بیاید. اما روند چند هفته اخیر بازار سرمایه به همراه افزایش ارزش معاملات خرد روزانه نشان از آن دارد که تقاضا نسبت به عرضه‌ها برتری قابل توجهی دارد و در این راستا امروز نیز انتظار می رود نماگر بازار بتواند از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد عبور کند. 

معاملات روز گذشته بدون حاشیه و منطقی دنبال شد. افزایش عرضه‌ها در دقایق ابتدایی، با موج تقاضا پاسخ داده شد تا شاخص‌کل بعد از افت ابتدایی، رشد 19 هزار واحدی را به ثبت برساند. اکنون دوباره موجی از تحلیل‌های خوشبینانه بازار را فرا گرفته است و همانند ابتدای سال، بازده‌های رویایی پیش چشم سهامداران ترسیم می‌شود.

با این حال نباید از یاد برد که در زمان ریزش سنگین بورس، خیلی از سهامداران به اشتباهات خود پی بردند و تصمیم داشتند در نخستین فرصت ممکن، سبد سهام خود را اصلاح کنند. اکنون شرایط آن فراهم شده است که به دور از هیجانات و رویاپردازی‌ها، سهامداران خرد ضمن بررسی سبدسهامشان، تنوع و ریسک سهام را مبتنی بر استراتژی معاملات خود و نه آن چه دیگران پیشنهاد می‌دهند، انتخاب کنند.

بازارهای موازی نیز همچنان کم فروغ و پُرریسک هستند. در واقع پیش‌بینی تحولات بازار ارز و به دنبال آن طلا، خودرو و مسکن به قدری سخت شده است که سرمایه‌های سنگین یا آن چه به پول‌های بزرگ شناخته می شود، برای انتخاب بازار مناسب سرمایه گذاری مردد باشد.

بعدازظهر روز گذشته هر اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی و بازار آزاد در میانه‌های کانال 25 هزار تومان قرار داشت و هر قطعه سکه در محدوده 12 میلیون تومان معامله شد. با شروع فعالیت بازار خودرو، قیمت‌ها رشد مختصری را تجربه کرد اما تغییر خاصی در روند معاملات مسکن رخ نداد.

 همچنان احتمال کاهش قیمت ها در بازارهای موازی بیشتر از بازار سرمایه است و در نتیجه بخشی از این سرمایه‌ها به سمت بورس روانه شده است. در سوی دیگر باید به ارزش معاملات خرد روزانه بورس، توجه جدی داشت. تا زمانی که ارزش معاملات خرد به قدری باشد که نقدشوندگی بازار را تضمین کند، بورس می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری با افق و استراتژی متفاوت باشد.

با پایان یافتن معاملات روز گذشته رویداد مهمی که بتواند معاملات گروه خاصی را در بورس تحت تاثیر قرار دهد، اتفاق نیفتاد و در نتیجه امروز نیز انتظار می رود روند روز گذشته ادامه یابد. با توجه به فشار عرضه‌ها در نماد «پالایش» احتمال دارد برخی نمادهای پالایشی نیز پُرعرضه باشند.

در سمت مقابل با توجه به خبرهایی که در زمینه شکسته شدن رکورد روزانه تولید خودرو به گوش می رسد، گروه خودرو می‌تواند همانند روز گذشته، پرتقاضاترین گروه باشد. روز گذشته حقیقی‌ها بیشترین استقبال را از گروه خودرو و قطعات، دارویی و زراعت داشتند و بیشترین نقدینگی از سمت حقوقی‌ها در گروه فرآورده‌های نفتی، سرمایه‌گذاری‌ها و چندرشته صنعتی بوده است.