نظرسنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | صعود سهام در راه است؟

15:02 - 1400/01/21
با رشد دوباره شاخص حالا امیدواری ها دوباره به صعود ادامه دار بورس بازگشته است.نظرسنجی «دنیای بورس» نیز همین روایت را در بازار تاییدمی‌کند. در این هفته چه اتفاقی میافتد.
پیش بینی بورس هفته | صعود سهام در راه است؟

دنیای بورس | معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 6/1 درصدی شاخص کل به پایان رسید. هرچند در از شتاب رشد قیمت ها نسبت به هفته ماقبل کاسته شد اما تقویت ارزش معاملات روزانه به محدوده 10 هزار میلیارد تومان تا حدودی حکایت از بازگشت مجدد بورس به مدار توجه سرمایه گذاران دارد. نشانه این توجه نیز در نتایج نظر سنجی سایت تحلیلی دنیای بورس به خوبی نمایان است .به طوری که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» تداوم صعود شاخص کل در هفته جاری را پیش بینی کرده اند.

کارشناسان چه پیش بینی از بازار سهام دارند؟

صعودی: 67 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری همچنان با رشد عمومی قیمت ها مواجه خواهد بود.به اعتقاد این افراد قیمت سهام در بیشتر نمادها در محدوده ای قرار دارد که با توجه به شرایط اقتصادی موجود برای سرمایه گذاری و ورود نقدینگی جذاب است.

به عبارتی از دیدگاه این تحلیلگران سهام بسیاری از شرکت ها به کف قیمتی خود نزدیک شده است و نشانه های آن نیز در معاملات هفته گذشته به خوبی محسوس بود .به طوری که به محض  افزایش عرضه در بسیاری از نمادها ، سمت تقاضا به سرعت تقویت می شد و این امر نشان از ارزندگی بسیاری از سهام در قیمت های فعلی دارد.این ارزندگی به دلیل ثبات نرخ ارز و تورم موجود در اقتصاد کشور است.

جایی که اقلام بسیاری از کالاها در روزهای اخیر با شدت قابل توجهی افزایش یافته است.از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ ارز نیز با نزدیک شدن به پایان سال میلادی مد نظر سهامداران قرار دارد و احتمالا این موارد همچنان قیمت سهام را در مسیر افزایشی حرکت خواهد داد.

از سوی دیگر گزارش عملکرد ماه گذشته بسیاری از شرکت ها منعکس کننده عملکرد مطلوب شرکت ها از نظر میزان فروش و سود آوری بود (به ویژه در سهام وابسته به بازارهای جهانی) ، امری که پیش بینی می شود در گزارش های نه ماهه نیز دیده شود. به این ترتیب انعکاس برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی در گزارش های ناشران،قیمت ها را در مسیر رشد قرار خواهد داد.از سوی دیگر قیمت کالاها در بازارهای جهانی سطوح قابل توجهی را تجربه می کنند و این امر نیز در افزایش رشد قیمت ها موثر خواهد بود.

خبرها از کشف چند واکسن موثر برای کرونا با حمایت از بازارهای جهانی از تقویت سهام کالایی حمایت خواهد کرد.در مجموع تحت تاثیر این موارد پیش بینی می شود بورس در هفته جاری در مسیر صعود حرکت کند.

کم نوسان: 25 درصد کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» معقتدند، نگرانی های پیرامون بازار با توجه به تجربه ریزش اخیر قیمت  سهام آن باز هم موجب میشود سهامداران به دنبال هر گونه افزایش قیمت و تقاضایی احتیاط بیشتری را اتخاذ کنند.از نگاه این تحلیلگران بسیاری از معامله گران همانطور که ریزش قیمت سهام در سه ماهه اخیر را چندان مطابق با منطق نمی دیدند،احتمالا به افزایش تقاضا در بازار نیز واکنش آمیخته با احتیاط نشان دهند.

به عبارت دیگر از نگاه این سهامداران ریزش قیمت سهام از سقف تاریخی در بیش از سه ماه گذشته در بسیاری از نمادها به شدت هیجانی بود و با برخی تمهیداتی که از سوی مقام ناظر اندیشیده شد ، به تدریج اعتماد سهامداران را از بین رفت و بعید است به این زودی بتوان اطمینان را در سهامداران بر انگیخت.از سوی دیگر بالاگرفتن سطح تنش ها در منطقه نیز در احتیاط و حرکت دست به عصای معامله گران بی تاثیر نخواهد بود.

نزولی: 8 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی پیش بینی کرده اند.این افراد معتقدند خبر ترور داشمند هسته ای در شامگاه جمعه ممکن است نگرانی هایی در مورد افزایش تنش ها در منطقه را به سهامداران منتقل کند. بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این دسته از کارشناسان دور از انتظار نیست.از طرفی روند معاملات نشان می دهد بازار بسیار شکننده است و هر گونه افزایش قیمتی می تواند منجر به نوسان گیری معامله گران شود.از این رو بعید نیست سهامداران طی این هفته از این فرصت استفاده کنند.

 سهامداران چه پیش بینی از بازار سهام دارند؟

صعودی: 60 درصد از سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی اولین هفته معاملاتی از آذرماه ماه را صعودی ارزیابی کرده اند. وجود فرصت مناسب برای خرید دوباره سهام به پشتوانه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و ثبات سطوح فعلی نرخ ارز موجب ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سهام خواهد شد.

این گروه از سهامداران معتقدند، بعد از اصلاح قیمت سکه و ارز از جذابیت بازارهای موازی کاسته شده است و پول به سمت بازار سهام روانه می شود ،چرا که در سه ماه گذشته حتی در برخی نمادها بیش از 70 درصد اصلاح قیمت را تجربه شده است.همچنین افزایش محسوس قیمت کالاها در هفته گذشته با سیگنال افزایش مجدد تورم در حمایت از رشد قیمت سهام موثر خواهد بود.

کم نوسان : 17درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی نیز روند قیمت ها طی هفته آتی را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان ابهامات،بی اعتمادی به بورس بعد از تجربه یک دوره ریزشی سخت را مهمترین عاملی می دانند که منجر به تقابل عرضه و تقاضا و در نتیجه ثبت روند کم نوسان بازار سهام خواهد شد.

نزولی:  23درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش بینی کرده اند.از نگاه این سهامداران رشد قیمت ها در  دو  هفته های اخیر سهامداران را با توجه به تجربه ریزش اخیر احتمالا در صفوف عرضه قرار دارد و بر این اساس افت قیمت عمومی سهام نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.ضمن آنکه نگرانی از افزایش تنش های منظقه نیز در افزایش فشار فروش موثر خواهد بود.