دیده بان بورس 5 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | انتظار روز آخر

15:02 - 1400/01/21
انتظار ناظران بازار از روند دادوستدهای امروز حاکی از آن است که عرضه در نمادهای بزرگ همچنان شدت یابد و نمادهای کوچک هم همچنان با تقاضا روبه رو شود.
پیش بینی بورس امروز | انتظار روز آخر

دنیای بورس | شاخص‌کل بورس کار خود را در این هفته در ارتفاع یک میلیون و 345 هزار واحد شروع کرد و حالا در آخرین روز کاری این هفته، همچنان در همان حوالی قرار دارد. این در شرایطی است که وضعیت بازارهای جهانی آن قدر بهبود یافته است که بتواند تاثیر قابل توجهی بر روند بورس داشته باشد.

هر بشکه نفت برنت در ادامه روند صعودی خود در این هفته، اکنون در کانال 48 دلار قرار دارد و بعید نیست با ادامه این روند بتواند سقف 50 دلاری را هم بشکند. عمده رشد قیمت نفت به افزایش تقاضای جهانی در سایه بهبود پیش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت اقتصاد جهانی پس از کرونا و همچنین افت شاخص دلار باز می گردد. مس نیز که تا ده روز پیش در سودای شکستن مرز هفت هزار دلاری بود اکنون بالاتر از 7300 دلار در حال معامله است. وضعیت دیگر کامودیتی‌ها نظیر آلومینیوم و روی نیز صعودی است.

از سوی دیگر خبرهای امیدوارکننده درباره واکسن کرونا، نفس طلا را گرفته است و با افت قابل توجهی که روز گذشته داشته اکنون در مرز 1800 دلار قرار دارد. شمش فولاد CIS نیز در محدوده 473 دلار قرار دارد. با این حال وضعیت گروه فولادی‌ها در بورس مساعد نیست و با توجه به حاشیه‌های شیوه نامه دولت برای تنظیم بازار فولاد، حجم عرضه‌ها در این گروه بالاست.

در بورس کالا نیز خریدار قابل توجهی برای شمش فولادسازان وجود ندارد. اگرچه قرار است امروز تصمیماتی در این زمینه گرفته شود اما جلسه نهاوندیان با تولیدکنندگان و ذینفعان این طرح بعد از اتمام بازار امروز برگزار می‌شود و به این ترتیب نتیجه این جلسه در معاملات روز شنبه هفته آینده تاثیر می گذارد.

 معاملات روز گذشته حکایت از واگرایی شاخص‌کل با شاخص هم‌وزن داشت. در شرایطی که نمادهای شاخص‌ساز در گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و چند رشته‌ای صنعتی با حاشیه‌ها دست و پنجه نرم می کنند، روند معاملات در گروه‌های کوچک‌تر نظیر زراعت، دارویی، غذایی و ... صعودی است و این روزها با استقبال بیشتر سهامداران همراه است.

کوچ سهامداران خرد حقیقی از سمت نمادهای شاخص‌ساز به سمت نمادهای کوچک‌تر که شرایط بنیادی مساعدتری دارند، نشان از آن دارد که بخشی از سهامداران ترجیح می‌دهند از بازی بزرگان دوری کنند. در واقع این گروه از سهامداران اعتقاد دارند روند معاملات در نمادهای شاخص‌ساز تا حدود زیادی به تصمیمات، قوانین و بازی سهامداران عمده بستگی دارد و در نتیجه نمی توان روند آن‌ها را در کوتاه‌مدت به درستی تحلیل کرد.

در نتیجه امروز نیز انتظار می رود همچنان عرضه‌ها در نمادهایی همچون «فولاد»، «شستا»، «شپنا» و دیگر نمادهای تاثیرگذار بالا باشد و در سوی مقابل گروه‎های کوچک‌تر نیز روند صعودی خود را ادامه دهند.