دیده بان بورس 3 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | جدال نفس گیر

15:02 - 1400/01/21
با ادامه افزایش تقاضا در ساعت پایانی حالا بسیاری به استقبال بازار امروز می‌آوردند که از دید ناظران می‌توان روز امیدوارکننده دیگری برای سهام باشد.
پیش بینی بورس امروز | جدال نفس گیر

دنیای بورس | بعد از هفت روزِ کار متوالی، شاخص‌کل بورس قرمزپوش شد و افت هفت هزار واحدی را تجربه کرد. افت حدود نیم درصدی نماگر بازار در شرایطی رقم خورد که در یک ساعت ابتدایی روز گذشته، افت شاخص‌کل به بیش از 28 هزار واحد رسید اما در ادامه با صف خرید در برخی نمادهای تاثیرگذار همانند «فملی»، بخشی از افت ابتدایی جبران شد. در حالی که بازار سرمایه به سرعت توانست کانال یک میلیون و 200 هزار واحد را پشت سر بگذارد اما به نظر می‌رسد برای ورود به کانال یک میلیون و 400 هزار واحد با سختی‌های بیشتری دست و پنجه نرم خواهد کرد.

تحلیل‌ها درباره علت افت روز گذشته متفاوت است. از یک سو می‌توان این افت را پس از رشد حدود 12 درصدی شاخص‌کل، منطقی دانست و آن را ذخیره سود برخی از سهامداران و اصلاح موقتی نسبت داد. از سوی دیگر برخی حاشیه‌ها همانند بحث قیمت‌گذاری دستوری نرخ فولاد از ابتدای هفته بر روند معاملات گروه فلزات اساسی سایه انداخته است، به نحوی که «فولاد» در معاملات روز گذشته در چندین نوبت صف فروش را تجربه کرد.

با این حال کش و قوس‌ها درباره قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه دارد. طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای مدیریت بازار فولاد با عنوان "طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد" مخالفان و موافقان متعددی دارد، برخی همانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایراداتی به این طرح وارد می‌دانند  و در مقابل برخی همانند انجمن نوردکاران فولادی ایران در صف حمایت از آن قرار دارند. در هر حال شنیده‌ها حاکی از آن است که این طرح روز چهارشنبه در مجلس بررسی خواهد شد. در نتیجه نوسانات گروه فلزات اساسی تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

 چشم‌انداز بازار امروز

در سومین روز کاری هفته‌ای که با آغاز تعطیلی‌های فراگیر همراه شده است، بازار سرمایه به استقبال روز پرمعامله دیگری می‌رود. از یک سو گروهی از سهامداران که به دنبال نقدکردن تمام یا بخشی از سبد سهام خود بودند، در دو روز گذشته این کار را انجام داده اند. در مقابل آن گروه از سرمایه‌گذارانی که به دنبال اولین اصلاح شاخص‌کل برای ورود مجدد به بازار بودند، این فرصت را غنیمت شمرده و احتمال دارد شاهد تزریق نقدینگی از سمت حقیقی‌ها باشیم.

با تعطیلی بازار طلا و ارز، نوسانات بازارهای موازی با بازارسرمایه به دشت کاهش یافته است. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی در ابتدای کانال 25 هزار تومان و در بازار غیررسمی در ابتدای کانال 26 هزار تومان قرار دارد. اگرچه بازار طلا تعطیل است اما در بازار غیررسمی نرخ هر قطعه سکه در کانال 11 میلیون تومان قرار دارد.

شروع بازارهای جهانی نیز با نوسان خاصی همراه نبود. هر بشکه نفت برنت در کانال 45 دلار قرار دارد، هر اونس طلا در محدوده 1870 دلار در حال نوسان است و مس و روی نیز نوسان اندکی داشته‌اند.