دیده بان بورس یک آذر 99

پیش بینی بورس امروز | در راه شنبه هیجانی

15:00 - 1400/01/21
اگر چه بسیاری از ناظران بازار، معاملات امروز سهام را خوش‌بینانه زیر نظر دارند اما در این میان باید برخی ملاحظات رفتار بازار را در نظر گرفت.
پیش بینی بورس امروز | در راه شنبه هیجانی

دنیای بورس | در شرایطی اولین روز آذرماه را آغاز می کنیم که هفته آخر آبان، پر بود از رکوردشکنی‌های امید بخش در بورس. تمام روزهای کاری هفته گذشته شاخص‌کل و شاخص‌کل هم‌وزن مثبت بودند که این رویداد از میانه‌های تیرماه تاکنون سابقه نداشته است. از سوی دیگر بعد از مدت‌ها که نماگر بازار روند نزولی پرقدرتی داشت، در شش روز کاری اخیر دماسنج بازار توانست 11 درصد رشد را تجربه کند. این موارد را در کنار رشد 48 هزار واحدی و 3.7 درصدی شاخص‌کل در روز چهارشنبه و همچنین افزایش قابل توجه ارزش معاملات که بگذاریم متوجه می‌شویم، پالس‌های مثبت متعددی از سمت بورس صادر شده است.

حال بازارهای جهانی هم این روزها مساعد است. هر بشکه نفت برنت به کانال 45 دلار وارد شده است و این در شرایطی است که حدود 20 روز پیش تا کانال 36 دلار هم کاهش یافته بود. مس در ادامه اوج‌گیری‌های این چند هفته اخیر، در پایان معاملات روز گذشته به 7264 دلار رسید و رشد 2.5 درصدی را تجربه کرد. روی نیز در معاملات روز گذشته صعود 1.6 درصدی داشت و به مرز2800دلار رسید. اونس جهانی طلا هم با توجه به اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا در محدوده 1870 دلار در حال نوسان است.

با توجه به موارد فوق امروز نیز انتظار می‌رود بازار سبزپوشی را داشته باشیم و یکی از شنبه‌های هیجانی که در چهارماه نخست سال به کرات تجربه کرده بودیم، رقم بخورد. در این میان نباید از این موضوع غافل شد که از امروز تعطیلی فراگیر اجرایی شده و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل خواهند شد. بازارهای موازی همانند طلا، خودرو و ... نیز تعطیل خواهد بود. در این شرایط احتمال دارد تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت بیشتر در بورس، افزایش یابد؛ اتفاقی که در ابتدای سال و تعطیلات نوروزی هم رخ داده بود.

در معاملات امروز نیز انتظار می رود نمادهایی همانند «خودرو» و «شستا» بیش از دیگر نمادها در کانون توجه قرار داشته باشند. «شستا» بعد از نزدیک به 70 روز، هفته گذشته به جریان معاملات بازگشت و روز چهارشنبه با استقبال بالای سهامداران مواجه شد. در کنار آن، نماد شرکت ایران خودرو، بیشترین حجم معاملات را در هفته گذشته به خود اختصاص داد و دور از انتظار نیست که امروز نیز بیشترین معاملات را به ثبت برساند. در بین گروه‌های بورسی، فلزات اساسی، پالایشی و محصولات شیمیایی توجه بیشتری به خود جلب خواهند کرد.

 

نوسانات اندک دلار در پایان هفته

دلار که مهم‌ترین مولفه تاثیرگذارِ اقتصادی بر بازار سرمایه در ماه‌های گذشته بود، روزهای کم فروغی را سپری می کند. در بازار متشکل ارزی، روز پنج‌شنبه دلار تا کانال 24 هزار تومان پایین آمد ولی در بازار آزاد در کانال 25 هزار تومان در حال دادوستد است. برخی فعالان اقتصادی اعتقاد دارند دولت نمی‌گذارد قیمت دلار کاهش پیدا کند اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد تاکید کرد«دولت با واقعی شدن قیمت ارز موافق است و هیچ ممانعتی از بهبود روند شرایط ارزی کشور و تعدیل قیمت دلار نمی‌کند.».

کاهش نوسانات نرخ ارز و روند ملایم و کاهش آن در دو هفته اخیر، بازارهای موازی همانند طلا، مسکن و خودرو را هم کم فروغ کرده است.