دیده بان بورس 27 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | رفتار عاقلانه

15:00 - 1400/01/21
بازار سهام در هفته پیش رو با پیش گرفتن خریداران از فروشندگان همراه بود. اما از دید ناظران رفتار بازار نشان میدهد که از عمق هیجانات بسیار کاسته شده است.
پیش بینی بورس امروز | رفتار عاقلانه

دنیای بورس | آخرین هفته آبان ماه تا این جای برای سهامداران خوش یمن بوده است چرا که در سه روز گذشته و علی رغم حجم قابل توجه عرضه‌ها، نه تنها بورس یکدست قرمزپوش نشد بلکه سبزپوشی شاخص‌کل نیز حفظ شد. بررسی روند معاملات در روزهای گذشته نشان می دهد میزان رفتارهای هیجانی در معاملات کاهش یافته است و کفه تحلیلی بازار سنگین‌تر شده است.

در روزهای اخیر ارزش معاملات خرد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است  و این موضوع به استقبال سهامداران حقیقی از بازار باز می گردد. رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی در نمادهای مختلف بیانگر این موضوع است که نزدیک به 90 درصد خریدها در نمادهای مطرح توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته است. به عبارت دیگر بعد از اصلاح سنگین بورس و از دست رفتن اعتماد عمومی، اکنون با کاهش تصمیمات و قوانین متعدد و اظهارنظرهای خلاف واقع، بازار رفتار معقول‌تری در پیش گرفته است.

روز گذشته نیز اگرچه بازار با افت نماگر کار خود را آغاز کرد اما در ادامه حجم تقاضا افزایش یافت و به آرامی دماسنج بازار را بالاتر برد. از سوی دیگر نه در هفته گذشته و نه در هفته جاری، شاخص کل ریزش و رشد 40 هزار واحدی نداشته است. این مسئله نشان می دهد هیجان خرید در چهار ماه نخست و هیجان فروش در سه ماه بعد از آن در حال فروکش‌کردن است.

روز گذشته تحرک خاصی در بازارهای موازی به خصوص دلار دیده نشد و بعید است امروز نیز اتفاق خاصی رخ دهد. از سوی دیگر با راه اندازی بازار متشکل ارزی، فعالان اقتصادی اکنون دسترسی راحت‌تر و به‌روزتری به قیمت مبادله ارز در بازار متشکل ارزی و نرخ سنا دارند.

روز گذشته شرکت دیگری از موفقیت 94.5 درصد واکسن تولیدشان در مقابله با کرونا گفت. این خبر نوسان سنگینی در بازارهای مختلف ایجاد کرد به گونه‌ای که هر بشکه نفت برنت به کانال 44 دلار وارد شد و هر اونس طلا کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. اما در این لحظات اغلب افت و خیز ایجاد شده در بازارهای جهانی برگشت داده شده است.

 

حاشیه بازار سرمایه

بعدازظهر روز گذشته اهالی بازار سرمایه به جای آن که دنبال تحلیل و پیش بینی آینده بازار باشند، بر احتمال تعطیلی بورس در هفته‌های پیش رو تمرکز کرده بودند. با توجه به به تعطیلی فراگیر و منع تردد شبانه از ابتدای آذر، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تعطیلی بورس مطرح شده بود.

پیش از رئیس سازمان بورس از این گفته بود که در صورت تعطیل نشدن بانک‌ها، بورس نیز به کار خود ادامه خواهد داد. روز گذشته رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد بانک‌ها جزو گروه شغلی شماره یک محسوب شده و تعطیل نخواهند بود. با این اوصاف می توان نتیجه‌گیری کرد که بورس به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

همچنین شب گذشته جلسه شورای عالی بورس نیز برگزار شد. به گفته حسن قالیباف اصل، در این جلسه مقرر شد که سقف صندوق های سرمایه گذاری بردرآمد ثابت از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

همچنین مصوب شد حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در  نصاب‌ها از ۱۰درصد به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. تسریع و تسهیل صدور مجوز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به نهادهای مالی نیز از دیگر مصوبات این شورا بود.