نقشه نیمروز 26 آبان 99

تحلیل بورس امروز | فرصت جدید

15:00 - 1400/01/21
از دید برخی از ناظران در شرایط فعلی میتواند راه را برای بازگشت اعتماد دوباره به بازار ایجاد کرد و این البته نیازمند رعایت مولفه هایی از سوی سیاست گذار است.
تحلیل بورس امروز | فرصت جدید

دنیای بورس | به لطف تقاضای بالایی که روی نمادهای شاخص‌ساز شکل گرفته بود، امروز نیز شاخص‌کل بورس توانست رشد بیش از 16 هزار واحدی را تجربه کند. رشد شاخص‌کل در شرایطی است که در ابتدای بازار بیش از چهار هزار واحد افت داشت اما افزایش تدریجی تقاضا در کل بازار توانست بار دیگر نماگر بازار را سبزپوش کند.

در جریان معاملات امروز استقبال قابل توجهی از گروه پالایشی صورت گرفت به نحوی که هر چهار نماد حاضر در صندوق پالایشی یکم به صف خرید رسیدند و صف خرید خود را تا پایان بازار حفظ کردند. نکته مشترک دیگر در بین این چهار نماد آن بود که حدود 30 درصد فروش‌ها در این نمادها توسط حقوقی‌ها انجام شد.

برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند افزایش تقاضا در گروه پالایشی به مصاحبه عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران باز می گردد که تاکید کرده بود «به طور قطع بازگشایی صندوق پالایشی یکم با ضرر نخواهد بود. سیاست‌گذار تدبیری خواهد کرد که این صندوق با بازدهی منفی باز نشود.»

با افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، وضعیت معاملات گروه فلزات اساسی نیز مساعد بود. با عبور قیمت جهانی مس از مرز هفت هزار دلار، «فملی» در همان ابتدای بازار به صف خرید رسید و با وجود عرضه‌های سنگین در نیمه دوم بازار، باز هم صف خرید خود را حفظ کرد تا بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص‌کل داشته باشد. «فولاد» هم دیگر نماد مهم این گروه بود که توانست سبزپوشی خود را حفظ کرده و بعد از صنایع ملی مس، بیشترین کمک را به رشد 1.3 درصدی شاخص کل کرده باشد.

با این وجود چشم و چراغ اهالی بازار سرمایه در این روزها، دو نماد مطرح گروه خودروسازی است به گونه‌ای که رفتار معامله‌گران در این دو سهم، به کلیت بازار تعمیم داده می شود. همانند روز گذشته هر دو نماد با صف خرید به کار خود پایان دادند و به ترتیب «خودرو» و «خساپا» بیشترین حجم معاملات را در بین نمادهای بورسی به ثبت رساندند. اما در این گروه بازگشایی نماد «خزامیا» با افت 16 درصدی همراه بود و با موج عرضه‌هایی که روی این نماد شکل گرفت، در نهایت با صف فروش سنگین به کار خود پایان داد.

در پایان بازار امروز، ارزش معاملات خرد به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسید که اگرچه نسبت به روز گذشته ، افت قابل توجهی دارد اما همچنین یک سر و گردن نسبت به میانگین معاملات روزانه آبان‌ماه، بالاتر است. در این میان نباید از این نکته غافل شد که شاخص‌کل ‌هم‌وزن همچنان نوسان خاصی نداشته است و نمی تواند پا به پای شاخص‌کل بالا بیاید. این مسئله نشان میدهد فارغ از نمادهای شاخص‌ساز، کلیت بازار همچنان با دیده تردید به آینده بازار چشم دوخته است.

بهترین راه برای این ‌که اعتماد به بازار سرمایه باز گردد، در چند مولفه خلاصه می شود: عدم تصویب قانون و مقررات خلق‌الساعه‌ای، تداوم بالا بودن ارزش معاملات خرد در هر روز، تثبیت تعادل در روند معاملات نمادهای مختلف و در نهایت عدم نوسان سنگین در بازارهای موازی.