دیده بان بورس 26 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | دو اتفاق مهم

14:58 - 1400/01/21
دو اتفاق مهم در بازار امیدها برای بحث پایان ریزش شاخص کل را بیش‌تر کرد.از دید ناظران آیا میتوان به این گزاره اطمینان کرد. چه دلایلی در این خصوص وجود دارد.
پیش بینی بورس امروز | دو اتفاق مهم

دنیای بورس | دو اتفاق مهم روز گذشته رخ داد که امیدها به پایان دوران ریزش شاخص‌کل را بیشتر کرده است. نخست آن که برای سومین روز پیاپی نماگر بازار توانست سبزپوشی خود را حفظ کند. اگرچه  در نیمه دوم بازار روز گذشته، حجم عرضه‌ها افزایش یافت و بسیاری از نمادها که در نیمه ابتدایی صف خرید سنگین داشتند، به محدوده منفی رسیدند اما در مقابل حجم قابل قبولی از تقاضا وجود داشت که نمی گذاشت بازار یکدست قرمزپوش شود. با این حال اگر بخواهیم دو روز ابتدایی این هفته را از نظر میزان صف خریدها مقایسه کنیم، بازار روز شنبه وضعیت بهتری داشت. با توجه به این مسئله، حجم سنگین عرضه‌ها در نیمه دوم بازار روز گذشته می تواند بر روند معاملات امروز تاثیرگذار باشد.

اما اتفاق مهم دیگر، افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد بود که به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید که در آبان ماه بی سابقه و در سه ماه اخیر کم سابقه بوده است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مولفه بورس، نقدشوندگی آن است، مسئله‌ای که در روز گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اکنون اگر شرایط بازار بتواند همانند روزهای گذشته معقول باقی مانده و تعادل در بازار پابرجا بماند، می تواند امید داشت که اعتماد به بازار بازگردد.

با توجه به صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور مبنی بر تعطیلی فراگیر، این شائبه پیش آمده بود که آیا هفته آینده بورس هم تعطیل خواهد بود یا نه. به گفته حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس با توجه به اینکه فعلا حرفی از تعطیلی بانک ها مطرح نشده است و قرار است بانک ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند،  به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی شود.

البته این تنها اظهارنظر مهم رئیس سازمان بورس نبود چرا که قالیباف شب گذشته با نمادهایی که بازارگردان ندارند اتمام حجت کرد و گفت «همه ناشرین مکلف به ایجاد یا استفاده از عملیات بازار گردانی شدند و ممکن است ناشرانی که از تکالیف خود سرباز زنند، پذیرش آنها در بورس و فرابورس لغو و صلاحیت حرفه‌ای مدیران سلب شود.» روی کاغذ داشتن بازارگردان برای هر نماد ضروری است اما شرط کافی آن است که این بازارگردان‌ها بتوانند عملکرد مناسبی چه در زمان هیجان خرید و چه در زمان هیجان فروش از خود نشان دهند.

 

اوج‌گیری بازارهای جهانی

شروع این هفته بازارهای جهانی با سبزپوشی دسته جمعی در بورس های آسیایی و همچنین افزایش قیمت کامودیتی‌ها همراه بوده است. هر بشکه نفت برنت با رشد نزدیک به یک درصدی به کانال 43 دلار وارد شد. مس هم توانست جایگاه خود را بالاتر از هفت هزار دلار تثبیت کند و با صعود بیش از 2 درصدی به 7144 دلار رسیده است. روی، پالادیوم و پلاتین نیز نزدیک به یک درصد رشد داشته‌اند. بهای جهانی طلا نیز دوباره به مرز 1900 دلار نزدیک شده است. مظنه بازار طلا در ایران اما روز گذشته نزولی بود که این مسئله نیز به خاطر آن بود که بعدازظهر روز گذشته دلار در بازار آزاد تا کانال 25 هزار تومان کاهش یافت.