دیده بان بورس 24 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | تردید بورس بازان

14:58 - 1400/01/21
دادوستد امروز بورس بازان بی ارتباط باهفته گذشته نخواهد بود و به نظر میرسد همچنان یک رفتار تردیدآمیز مشاهده میشود که به نظر می‌توان حدس زد دلیل این تردید چه میتواند باشد.
پیش بینی بورس امروز | تردید بورس بازان

دنیای بورس | از بعدازظهر روز چهارشنبه تا شب گذشته، بازار سرمایه با حاشیه‌ها و خبرهای متعددی همراه بود. مهم‌ترین حاشیه اما به احتمال افزایش نرخ سود سپرده بانکی باز می گردد. اگرچه در روزهای گذشته و در صحبت‌های وزیر اقتصاد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی این موضوع رد  و حتی وزیر اقتصاد از این گفت که از بالارفتن نرخ سود بانکی جلوگیری خواهد شد اما مردمی که پیش از این اعتماد خود را به صحبت مسئولان از دست داده اند این بار نیز با دیده تردید به این موضوع نگاه می‌کنند. تا زمانی که سایه افزایش نرخ سود سپرده بانکی بر سر بازار سرمایه باشد، روند این بازار دچار اختلال خواهد شد. اکنون نیز که برخی بانک ها به صورت چراغ خاموش و غیررسمی به مشتریان خود پیشنهاد سود بالاتر می دهند، امکان بلوکه شدن بخشی از نقدینگی در بانکها وجود دارد.

حاشیه دیگر به تزریق منابعی برمی‌گردد که مدت‌ها پیش آن را وعده داده بودند. آن طور که علی صحرایی خبر داده است بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص یافته است اما کماکان رقم دقیق آن مشخص نیست و اعلام نشده است که در صورت اختصاص این مبلغ، برای حمایت از کدام صنایع و به چه صورت اختصاص می یابد. دو ماه پیش بود که خبر تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه منتشر شد و از آن زمان تا کنون شاخص‌کل بورس افت سنگینی را تجربه کرده است.

اما از امروز قرار است که شروع سفارش گیری از ساعت 8:45 دقیقه باشد و دوره پیش گشایش از نیم ساعت به یک ربع کاهش یابد. تا پیش از این در نیم ساعت دوره پیش گشایش، تحرکات بالایی در سفارش‌ها دیده می شد به نحوی که یک سهم در این نیم ساعت هم به صف خرید می رسید و هم به صف فروش. حالا قرار است از امروز و تا اطلاع ثانوی دوره پیش گشایش به یک ربع کاهش یابد. روی کاغذ این مسئله می تواند به بهبود روند معاملات منجر شود اما باید دید در واقعیت هم همین طور خواهد بود؟

با توجه به عوامل فوق و در نظر گرفتن جو مثبت روز چهارشنبه، امروز نیز انتظار می رود بازار شرایط مساعدی داشته باشد. اما سهامدارانی هم هستند که با یک خبر منفی از سمت بانک مرکزی، سازمان بورس یا حتی از حاشیه انتخابات آمریکا، روی گزینه فروش کلیک کنند. بنابراین نمی توان گفت که موج‌های عرضه پایان یافته‌اند. با توجه به جو بی‌اعتمادی هر 5 درصد مثبتی می تواند با حجم فروشی توامان شود و این مسئله تا زمانی ادامه خواهد داشت که اعتماد و پول های سرگردان به این بازار باز گردد.