نقشه نیمروز 19 آبان 99

تحلیل بورس امروز | سیکل نزولی ادامه‌دار

14:56 - 1400/01/21
شاخص بورس امروز را با یک ریزش دیگری نیز تجربه کرد. البته امروز با وجود تصمیمات اعلامی از سوی بورس اوراق بهادار همچنان بازار در یک سیکل نزولی قرار دارد.
تحلیل بورس امروز | سیکل نزولی ادامه‌دار

دنیای بورس | در روزی که بازار طلا و ارز صعودی بودند و فاصله نرخ خرید و فروش صرافی بانک ملی کم شد، شاخص‌کل بورس بار دیگر افت سنگین دیگری را تجربه کرد. تنها تفاوت افت امروز با افت روزهای قبل، در افزایش حجم و ارزش معاملات خلاصه می شود.

نماگر بازار امروز بیش از 25 هزار واحد دیگر افت داشت و به کف کانال یک میلیون و 200 هزار واحد نزدیک شد. اگرچه اندیکاتورها مدت‌هاست که بیانگر فروش هیجانی در بورس است، فاکتورهای بنیادی همچنان مثبت هستند و حتی نرخ دلار در بازار دوباره روند صعودی در پیش گرفته است با این حال سهامداران (چه حقیقی و چه حقوقی) برای نقد کردن سبدسهام خود به هر وسیله‌ای متوسل می شوند؛ حتی در بازار امروز نیز که صف فروش‌ها نمادهای شاخص‌ساز به دفعات زیاد برچیده شد، باز هم فروشنده‌های زیادی در بازار وجود داشت.

در جریان معاملات امروز بار دیگر خودروسازها تواستند بیشترین حجم معاملات را به ثبت برسانند. در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و 700 میلیون سهم از نماد ایران خودرو دادوستد شد. صف فروش آن چند بار در طول بازار جمع شد و در نهایت در آنتهای بازار به محدوده صفر تابلو نزدیک شد. معاملات «فولاد» نیز امروز جالب توجه بود و با معامله بیش از 500 میلیارد تومان از سهام فولاد مبارکه این شرکت پس از «دارا یکم» و «خودرو» رتبه سوم در لیست بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد.

امروز به دفعات زیاد «فولاد» به صف فروش رسید اما هر بار با تقاضای قابل توجهی مواجه میشد و در پایان معاملات امروز نیز در حالت تعادل به کار خود پایان داد. معاملات دیگر نمادهای مطرح گروه فلزات اساسی همانند «فملی»، «فخوز» و ... نیز متعادل دنبال شد. گروه بانکی نیز از جمله گروه هایی بود که استقبال مناسبی از نمادهای آن صورت گرفت. صف فروش بانک ملت و صادرات به دفعات زیاد جمع شد و حتی در دقایق پایانی بازار بانک اقتصادنوین به صف خرید هم رسید.

در نهایت ارزش معاملات خرد در بازار امروز به 6 هزار میلیارد تومان رسید. افزایش تقاضا در پایان بازار امروز مشهود بود و باید دید با توجه به اینکه ریزش قیمت ها در بازار ارز و طلا متوقف شده و حتی افزایش قیمت نیز داشته‌اند، می توان سبزپوشی بازار سرمایه را نیز رویت کرد؟!

 

تصمیمات مثبت اما دیرهنگام

در جریان معاملات امروز، از دو تصمیم جدید سازمان بور سهم رونمایی شد. به گفته محمود گودرزی معاون شرکت بورس تهران، امکان انجام معاملات روزانه از روز سه شنبه میسر خواهد شد و تمامی سرمایه گذاران می‌توانند روزانه به خرید و فروش بپردازند. همچنین از فردا تغییراتی در پیش گشایش بازار نیز اعمال می‌شود که به این ترتیب پیش گشایش از ساعت ۸:۴۵ دقیقه تا ۸:۵۵ دقیقه خواهد بود و از ساعت ۸:۵۵ دقیقه تا ساعت ۹:۰۰ امکان هیچ گونه ویرایش و حذف وجود ندارد. این دو تغییر از جمله درخواست‌های سهامداران بود که در نهایت قرار است اجرا شود.

محدودیت معاملات روزانه در زمانی وضع شد که شاخص‌کل در کانال یک میلیون و500 تا یک میلیون و 600  هزار واحد نوسان میکرد و در همان زمان نیز با انتقادات فراوانی مواجه شد. حالا با توجه به افت سنگین بورس و همچنین دلسردی سهامدارانی که پیش از این با نوسان‌گیری روزانه، به بالا رفتن حجم و ارزش معاملات کمک می کردند، این محدودیت لغو می شود. از سوی دیگر در هفته‌های اخیر به دفعات زیاد مشاهده شده است که سفارش چینی‌های بی اساس در دوره پیش گشایش، بازار را از مسیر طبیعی خود دور کرده است و این مورد نیز از فردا بهبود می یابد.