نقشه نیمروز 18 آبان 99

تحلیل بورس امروز | استراتژی بورس بازان

14:56 - 1400/01/21
افت شاخص امروز هم در محدوده 22 هزار واحد دنبال شد و این درحالی است که بورس بازان همچنان بازار را با رصد دیگر بازارهای رقیب دنبال می‌کنند.
تحلیل بورس امروز | استراتژی بورس بازان

دنیای بورس | پایان بازار امروز نیز با افت 22 هزار واحدی شاخص‌کل همراه بود. در معاملات امروز صف فروش بسیاری از نمادها پابرجا ماند و این در حالی است که کمترین معامله‌ای در نمادهای مطرح انجام شد و برخی حتی نتوانستند حجم مبنای خود را پر کنند. با توجه به این مسائل، ارزش معاملات خرد کمی بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود که یکی از کم معامله‌ترین روزها در سال 99 به شمار می آید. این مسئله نشان میدهد همچنان تقاضای قابل توجهی در بازار وجود ندارد.

در معاملات امروز در حالی «فولاد» صف فروش 300 میلیون سهمی داشت که تا انتهای بازار تنها 4 میلیون از سهام آن معامله شد. نمادهای گروه خودرو همانند «خودرو» و «خساپا» نیز صف فروش سنگینی داشتند و بر خلاف روزهای گذشته، خریدار قابل توجهی برای این نمادها نیز وجود نداشت. وضعیت دیگر نمادهای شاخص‌ساز نیز به همین منوال بود. در مقابل در معاملات امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمدثابت بیشترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

در بین نمادهایی که بیشترین ارزش معامالات را به ثبت رساندند «پارند» و «کمند» در رتبه های اول و دوم قرار داشتند. در سوی دیگر نیز همین دو نماد بعد از «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند. این مسئله نشان می دهد سرمایه‌گذاران سعی در کاهش ریسک خود دارند. آن دسته از سرمایه‌گذارانی که در بازار ارز، طلا، خودرو و ... فعالیت داشتند این روزها سپرده‌گذاری در بانک را بهترین گزینه می‌دانند و مقابل سهامداران نیز ترجیح می دهند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، از دارایی های خود محافظت کنند.

امروز در برخی گروه‌های بورسی گمانه زنی هایی درباره احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی مطرح شده بود اما یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت این بانک هیچ برنامه ای برای کاهش نرخ سود بانکی ندارد. نکته قابل تامل دیگر در معاملات امروز توجه سهامداران به گروه های کوچک بورسی بود.

در نیم ساعت پایانی معاملات امروز، استقبال از گروه های دارویی، کاشی و سرامیک، رایانه و برخی دیگر از گروه های کوچک افزایش یافت، به نحوی که برخی از نمادهای این گروه به یکباره از صف فروش به صف خرید رسیدند.

به نظر می رسد سهامداران در این شرایط سعی دارند از گروه های دلاری فاصله گرفته و با سرمایه گذاری در گروه های کوچک‌تر و آنهایی که فروش داخلی بیشتری داشته یا شرایط بنیادی مطلوب تری دارند، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.