دیده بان بورس 18 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | سناریوهای بورس بازان

14:56 - 1400/01/21
افت قیمت ممکن است در سایر بازارهای رقیب سهام ادامه داشته باشد. شاخص کل بورس اما بیشترین نگاه‌ها را به تحولات بازار ارز دارد که می‌تواند سناریوهای بعدی سرمایه گذاران را تغییر دهد.
پیش بینی بورس امروز | سناریوهای بورس بازان

دنیای بورس | شاخص‌کل بورس تهران روز گذشته افت قابل توجهی دیگری را به ثبت رساند و به میانه‌های کانال یک میلیون و 200 هزار واحد نزدیک شد. هیجان نقد کردن دارایی‌ها که به طور منطقی در بازار ارز، طلا، خودرو و ... ایجاد شده است، اکنون به بورس هم سرایت کرده است و این هیجان تا کنون نگذاشته که بازار به روند متعادلی داشته باشد.

اما بعداز پایان معاملات دیروز تاکنون چند خبر مهم منتشر شده است. عصر روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی از این گفت که «بانک مرکزی مستقل از تحولات سیاسی خارجی، مصالح اقتصادی کشور و ضرورت استمرار پایداری و ثبات در بازار و نیل به هدف تورمی را دنبال می کند.»

عبدالناصر همتی در بخش دیگری هم تاکید کرده بود که «بانک مرکزی کارآمدترین روش را برای جلوگیری از هر گونه عدم‌تعادل در بازارها به کار می بندد.» فعالان بازارها صحبت‌های همتی را این گونه تعبیر کردند که بانک مرکزی مانع ریزش بیشتر نرخ دلار خواهد شد و در نتیجه قیمت دلار عصر روز گذشته نوسان هزار تومان را تجربه کرد و از ابتدای کانال 24 هزار تومان تا ابتدای کانال 25 هزار تومان افزایش یافت.

با این حال بار دیگر روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای مختلف ادامه یافت به گونه‌ای که دلار در بازار غیررسمیِ شب گذشته تا کانال 23 هزار تومان نیز افت داشت و هر قطعه سکه طرح جدید به کانال 11 میلیون تومان بازگشت. با توجه به این مسئله امروز نیز انتظار می رود روند کاهش قیمت ارز، طلا و کالاهای دلار محور در سایه هجوم سرمایه گذاران برای فروش دلارهای خانگی، ادامه یابد.

بورس روز گذشته تحت تاثیر جو فروش در دیگر بازارها قرار گرفته بود. در این شرایط برخی از سهامداران ترجیح می دهند دارایی خود را به سپرده بانکی یا حتی صندوق های سرمایه گذاری با درآمدثابت تبدیل کنند. با این وجود باید به یاد داشت که با توجه به اصلاح سنگین بورس در سه ماه گذشته، نسبت «پی‌بر‌ای» بازار سرمایه به شدت کاهش یافته است و به محدوده منطقی خود رسیده و این در حالی است که دیگر بازارهای موازی همانند خودرو و مسکن که با نرخ دلار بالاتر از 30 هزار تومان ارزش گذاری شده بودند، همچنان می توانند میزبان کاهش قیمت بیشتری باشند.

ارزش معاملات خرد در بازار روز گذشته به زحمت به 4 هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی است که در روزهای اوج شاخص کل، هر روز بیشتر از این میزان، نقدینگی تازه به بازار تزریق میشد. این نشان می دهد در سایه هیجان موجود در بازار، اغلب سرمایه گذاران نتوانسته‌اند استراتژی خود را مشخص کنند. باید منتظر این باشیم که هیجان در بازارها فروکش کند تا بورس هم بتواند به شرایط تحلیل خود بازگردد.