دیده بان بورس 12 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | استراتژی فعلی

14:56 - 1400/01/21
درحالی که تا زمان انتخابات امریکا تنها یک روز فاصله باقی است که به نظر همچنان استراتژی بورس بازان با اولویت محافظه کاری تا زمان نتیجه انتخابات 2020 دنبال شود.
پیش بینی بورس امروز | استراتژی فعلی

دنیای بورس | در فاصله یک روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تغییر قابل توجهی در مولفه های تاثیرگذار بر بورس رخ نداده است. حمایت‌های وعده داده شده تا این لحظه به بورس نرسید تا شاخص کل افت 9 کانالی را به ثبت رسانده باشد. با توجه به حجم بالای عرضه‌ها در روز گذشته و فاز نزولی بورس، امروز نیز انتظار می رود دیدگاه محافظه کارانه در کنار نقد کردن سبدهای سهام، استراتژی غالب در بین سهامداران چه حقیقی و چه حقوقی باشد.

در واقع در هفته های گذشته استراتژی سهامداری کردن تا زمان جبران ضررها جای خود را به نقد کردن سبدسهام در جهت جلوگیری از کاهش روزافزون ارزش دارایی داد. با توجه به این موضوع امروز نیز انتظار می رود سرخطی های فروش در همان ابتدای بازار ارسال شود و آن گروه از سهامداران که ترجیح می دهند از ریسک انتخابات آمریکا مصون بمانند، امروز نیز مابقی سهام خود را نقد کنند.

در بازار روز گذشته اما دلار باز هم دو کانال افزایش یافت و حتی تا اواسط کانال 28 هزار تومان نیز بالا آمد. بازار طلا نیز به تبعیت از دلار با افزایش نرخ محسوسی همراه بود. به نظر می‌رسد بالا و پایین نرخ ارز در معاملات امروز نیز ادامه یابد.

با احتمال افت نماگر بازار سرمایه در معاملات امروز، شاخص‌کل به محدوده حمایتی به نسبت مستحکمی خواهد رسید. در این حالت ممکن است از روز چهارشنبه و با برطرف شدن ریسک سیاسی ناشی از انتخابات آمریکا، روند بازار بهبود یابد. اما در این مسیر همچنان بازگشایی «شستا» می تواند تاثیرگذار باشد. نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی نزدیک به دو ماه است که متوقف است و بازگشایی آن با توجه به ریزش سنگین شاخص کل، می تواند دماسنج بازار را با کاهش بیشتر همراه سازد.

 روز گذشته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران بازار سرمایه و دادستان تهران جلسه‌ای داشت و مقرر شد عملکرد حقوقی‌های بورس در اجرای مصوبات شورای عالی بورس هر دو هفته یکبار بررسی شود.

البته برگزاری این جلسه به تنهایی نمی تواند به بهبود شرایط بازار کمک کند چرا که در همان شهریورماه که هر روز یک یا چند جلسه حمایتی برگزار میشد هم حمایتی از بازار انجام نشد و شاخص کل از آن زمان تا کنون 4 کانال دیگر افت داشته است.