دیده بان بورس 11 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | در انتظار

14:54 - 1400/01/21
بازار سهام همانند یک وضعیت کلی بازارها که همگی در یک جهت و به حالت انتظار با روند نزولی روبه‌رو هستند، امروز هم به مثابه روزهای قبل می‌تواند با همان وضعیت روز قبل باشد.
پیش بینی بورس امروز | در انتظار

دنیای بورس | ردای سبزی که شاخص‌کل در معاملات روز گذشته بر تن کرد، آن قدر گرم و پرانرژی نبود که نشان از برگشت بازار داشته باشد اما بعد از چندین روز قرمزپوشی، توانست به بازار و رنگ و بوی دیگری بدهد. نماگر بازار در معاملات روز گذشته بار دیگر به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد بازگشت و بسیاری از نمادها به تعادل رسیدند تا قدرت نقدشوندگی بازار افزایش یابد.

در میانه های معاملات روز گذشته بار دیگر حجم عرضه‌ها افزایش یافت که این مسئله را می توان در دو دلیل عمده جستجو کرد. نخست آن که برخی از سهامداران از چند هفته پیش تصمیم به نقدکردن سهام خود داشتند اما با توجه به صف فروش های سنگین، این امکان برای آنها میسر نشده بود. در نتیجه در این روزها که بسیاری از نمادها به تعادل رسیده‌اند، برخی از سهامداران ترجیح می دهند که سبدسهام خود را سبک کنند. از سوی دیگر تردیدها نسبت به چشم انداز کوتاه مدت و میان‌مدت همچنان ادامه دارد. در نتیجه آن گروه از سهامداران که ریسک گریز هستند سعی می کنند تا مشخص شدن برنده نهایی انتخابات آمریکا از بازارها عقب بنشینند و در صورت بازگشت روند بورس به مدار صعودی، بار دیگر دست به خرید بزنند. اگرچه شاید برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سه شنبه مشخص نشود اما به نظر می رسد بلاتکلیفی بازارها به پایان خواهد رسید.

در بازار ارز، دلار تا میانه های کانال 26 هزار تومان افت داشته است و به دنبال آن مظنه‌ها در دیگر بازارها نیز نزولی بوده است. هر قطعه سکه بعد از مدت ها تا میانه های کانال 12 میلیون تومان کاهش داشت و بررسی ها از سبکی کفه خریداران در بازارها حکایت دارد. بررسی روند بازارها در روزهای اخیر نشان می دهد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمال دارد روند کاهشی قیمت ها در بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و ... ادامه داشته باشد.

 

حاشیه های بازار

از حاشیه‌های مهم بازار می توان به ابطال معاملات «کسعدی» اشاره کرد. با اعلام ناظر بازار، کلیه معاملات کاشی سعدی در روز گذشته مورد تایید قرار نگرفت و این نماد در روز جاری با محدودیت نوسان بازگشایی خواهد شد اما درباره ابطال معاملات «لپارس» که ان هم با افت 50 درصدی بازگشایی شده بود، اطلاعیه‌ای صادر نشد.

به گفته مدیرعامل صبا تامین صندوق بازارگردانی شستا از این هفته آغاز به کار‌ می‌کند. با توجه به این مسئله و از ان جا که تنها دلیل توقف نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، نبود بازارگردان اعلام شده بود، به نظر می رسد در نهایت تکلیف «شستا» مشخص شده و این سهم بتواند بعد از نزدیک به دو ماه توقف، به جریان معاملات بازگردد.