دیده بان بورس 10 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | ادامه محافظه‌کاری

14:54 - 1400/01/21
بورس این هفته را با روزهای حساس و سرنوشت‌سازی دنبال می‌کند. بازار سهام حالا زودتر از قبل محافظه‌کاری خود را آغاز کرده و بورس بازان با این میدان ریسک پا به میدان معاملات ‌گذاردند.
پیش بینی بورس امروز | ادامه محافظه‌کاری

دنیای بورس | در نهایت به هفته سرنوشت ساز بورس رسیدیم، هفته‌ای که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، سرنوشت رئیس جمهور چهار سال آتی آمریکا مشخص خواهد شد. البته برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها بر اقتصاد ایران و خاصه بورس تهران تاثیر می گذارد بلکه بر معادلات اقتصاد جهانی نیز تاثیر می‌گذارد. بسیاری از روزنامه ها، مجلات و سایت‌ها، در این هفته تصویر جلد خود را به دو گانه بایدن-ترامپ اختصاص داده‌اند و چهارچوب وضعیت اقتصاد بین الملل پس از پیروزی احتمالی هر یک را تحلیل کرده‌اند.

در بورس تهران نیز این مسئله مصداق های فراوانی دارد، حتی بسیاری از سرمایه گذاران تمایل داشتند در پایان تابستان 99 و پیش از درگیر شدن بورس با ریسک انتخابات آمریکا از بازار خارج شوند اما بازار پیش دستی کرده و از یک ماه زودتر به پیشواز آن رفت. در هر حال در سه روز کاری اول هفته و تا قبل از تعطیلی 13 آبان، احتمال دارد بازار روند محافظه کارانه خود را ادامه دهد و شاید سرمایه گذاران ریسک پذیر با توجه به جذاب شدن قیمت‌ها پا به میدان بگذارند.

اتخاذ استراتژی محافظه کاری در دیگر بازارها نیز به چشم می خورد و هم زمان با کاهش معاملات در بازارهای موازی، افت قیمت محسوسی نیز مشاهده می شود. صرافی بانک ملی حالا چند روزی است که قیمت خرید و فروش دلار را اعلام نکرده است و شاید در چند روز ابتدایی این هفته نیز همین روند را دنبال کند. در بازار آزاد دلار در حالی در کانال 27 هزار تومان دادوستد می شود که به وضوح کاهش تقاضا در این بازار قابل مشاهده است. به دنبال دلار، قیمت ها در بازار طلا، خودرو و ... نیز کاهشی شده است و فروشندگان تخفیف های خوبی به خریداران می دهند.

 

لباس گرمی که هیچ وقت به بورس نرسید!

در شرایطی که نزدیک به دو ماه قبل مسئولان وعده حمایت از بورس را داده و تزریق چند هزار میلیارد تومانی نقدینگی در هر روز را نوید می دادند و مرز یک میلیون و 600 هزار واحدی را به عنوان محدوده حمایتی شاخص کل اعلام می کردند اما در این مدت شاخص هر روز افت بیشتری را تجربه کرده است.

شاید اگر در همان زمان این حرف های به اصطلاح خوشایند آن هم از تریبون رسانه ملی اعلام نمی شد، بسیاری از سهامداران تصمیم قطعی خود را گرفته و چندین کانال بالاتر از بازار خارج شده و به این ترتیب تکلیف بازار نیز زودتر مشخص می شد. اما سهامداران در این مدت به مثابه آن نگهبان پیری که امید به لباس گرم پادشاه داشت، هر لحظه منتظر اقدامات حمایتی بودند.

 

افت محسوس در بازارهای جهانی

در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، بازار سهام افت دیگری را تجربه کرد و به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد پاگذاشت. با این حال روند بازار در نیمه دوم معاملات روز چهارشنبه نشان داد که تقاضا رو به افزایش است و دو خبری که در باره افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام و همچنین افزایش اعتبار خرید سهامداران منتشر شد، جو روانی بازار را بهبود بخشید. باید دید افزایش تقاضای شکل گرفته در روز چهارشنبه می تواند امروز بازار را سبزپوش کند؟

پایان معاملات هفته اخیر بازارهای جهانی نیز با افت قابل توجه در شاخص‌های سهام و قیمت کامودیتی‌ها همراه بود. هر بشکه نفت برنت با افت قابل توجه ظرف دو روز کاری به کانال 37 دلار بازگشت و هر بشکه نفت خام WTI در کانال 35 دلار معامله شد. مس که دو هفته پیش فاصله چندانی با فتح قله 7 هزار دلاری نداشت در پایان معاملات هفته گذشته به ابتدای کانال 6700 دلار بازگشت. هر اونس طلا نیز با از دست دادن دوباره کانال 1900 دلاری، در محدوده 1878 دلار معامله شد.