دیده بان بورس 6 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | امیدواری و تردید

14:54 - 1400/01/21
فعالان بازار امیدوارند از امروز روند شاخص کل مسیر روبه بهبود به خود بگیرد اما احتمال دیگری هم میرود که شاخص کل از کانال یک میلیونو 300 هزار واخد هم از دست برود.
پیش بینی بورس امروز | امیدواری و تردید

دنیای بورس | اگر امروز نیز شاخص‌کل همانند دو روز کاری قبل افت داشته باشد، کانال یک میلیون و 300 هزار واحد هم از دست خواهد رفت. به این ترتیب نماگر بازار از نقطه قله خود بیش از 800 هزار واحد افت داشته است. از یک سو بسیاری از سهامداران به این نتیجه رسیده بودند که در نیمه دوم شهریور ماه باید پورتفوی خود را نقد کنند تا از ریسک انتخابات آمریکا و نوسانات نرخ ارز در امان باشند. اما بازار پیش دستی کرده و از اواسط مردادماه وارد فاز اصلاحی شد. از سوی دیگر بازه وسیعی از سهامداران معتقد بودند در آستانه انتخابات آمریکا، بازار سرمایه دوباره روند صعودی پرقدرتی خواهد داشت و به مدار تحلیلی باز خواهد گشت.

اما این بار نیز بازار برگ دیگری رو کرده و تا به امروز روند نزولی پر قدرتی در آستانه این انتخابات داشته است. نبود تعادل در معاملات نمادهای مختلف، ناامیدکننده‌ترین شاخصه بورس در این چند هفته است و این در حالی است که اگر رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی همانند ارز و طلا و ... متوقف شده است اما نوسان سنگینی نیز نداشته و در یک بازه مشخص در حال بالا و پایین شدن است.

روز گذشته قیمت خرید و فروش دلار در کانال 27 هزار تومانی باقی ماند و در بازار آزاد نیز در مرز کانال 28 هزار تومان دادوستد شد. اما مظنه‌ها در بازار طلا نزولی بود به گونه ای که هر قطعه سکه طرح جدید به میانه های کانال 13 میلیون تومان بازگشت.

 

بارقه های امید

با افت ادامه‌دار شاخص‌کل، قیمت بسیاری از نمادها به محدوده جذاب رسیده است و انتظار می رود بعد از مشخص شدن برنده انتخابات آمریکا و فارغ از اقدامات حمایتی دولت که تا به امروز نیز عملی نشده است، خریداران حقیقی پا به میدان گذاشته و کم کم می توان انتظار افزایش تقاضا در بازار را داشت.

 با توجه به این موضوع روز گذشته نیز و در یک ساعت پایانی صف فروش برخی نمادهای مطرح جمع شد و معاملات آنها تا پایان بازار متعادل دنبال شد. حتی روز گذشته در آستانه بالایِ امروز «خودرو»، صف خرید 135 میلیون سهمی چیده شد! در نتیجه دور از انتظار نخواهد بود که امروز بازار سرمایه به خصوص در نمادهای مطرح در گروه فلزات اساسی، خودرو و بانکی روند متعادل تری داشته باشد.