دیده بان بورس 5 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | خریداران بر می‌گردند؟

14:54 - 1400/01/21
افت شاخص کل در معاملات سهام نمایانگر چه رفتاری از معامله‌گران است. اتفاقاتی که اکنون در جریان روند هستند، چه تاثیراتی روی بازار می‌گذارد.
پیش بینی بورس امروز | خریداران بر می‌گردند؟

دنیای بورس | با افت قابل توجه شاحص‌کل در معاملات روز شنبه، نماگر بازار تا ارتفاعی پایین آمد که اوائل تیرماه از آن به راحتی عبور کرده بود. با توجه به این موضوع آن دسته از سهامداران که در اوایل شهریور به وعده و وعیدهای مسئولان و حقوقی‌های بازار دلخوش نکرده و سبدسهام خود را نقد کردند، توانستند سودهایی که از ابتدای سال به دست آورده بودند را حفظ کنند. در مقابل ان دسته از سهامداران که به توجه به حمایت مکرر دولت در مردادماه به جرگه سهامداران اضافه شدند، با کاهش حدود 50 درصدی ارزش سبدسهامشان دست و پنجه نرم می کنند.

اما در فاصله پایان معاملات در روز شنبه تا این لحظه، اخبار زیادی منتشر شده است که برخی از آنها به تنهایی می تواند یک بازار نرمال را به سمت صعود هدایت کند. خبر نخست به تکذیب افزایش نرخ سود سپرده بانکی برمی گردد. رئیس کل بانک مرکزی اذعان کرد که امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و بر همین اساس بانک مرکزی به دنبال روش های دیگری برای کاهش فشار تورمی است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی نیز از آزاد شدن بخشی از 8.5 میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی خبر داد که مقرر شده است به صورت اسکناس وارد کشور شود. این خبر می تواند به افزایش فشار فروش در بازار ارز منجر شود.

آنطور که در شبکه‌های اجتماعی نقل شده است قرار است قیمت گذاری خودرو به هیات مدیره خودروسازان واگذار شود و این مسئله در چهارشنبه این هفته قطعی خواهد شد. البته هنوز منابع موثق این خبر را تایید نکرده اند با این حال اگر این خبر صحت داشته باشد، جو معاملات در گروه خودرو بهبود می یابد.

 اما یک خبر مثبت دیگر نیز برای گروه فلزات اساسی منتشر شد. به گفته معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان، نامه معاون اول رئیس جمهور حسن ختام ماجرای قیمت گذاری دستوری فولاد است و با توجه به این مسئله ورود دولت به نرخ گذاری فولاد کاملا منتفی است. در نتیج می توان انتظار داشت در معاملات امروز، معاملات فولادی ها به سمت مثبت شدن پیش برود.

با شروع بازارهای جهانی، قیمت نفت افت دیگری را تجربه کرده است و هر بشکه نفت برنت به مرز 41.4 دلار رسیده است و هر بشکه نفت خام WTI به کانال 39 دلار وارد شده است. فلزات پایه اما نوسان قابل توجهی نداشتند به گونه‌ای که مس در محدوده 6850 دلار در حال نوسان است و آلومینیوم با رشد 0.3 درصدی در قیمت 1848 دلار دادو ستد می شود.

بورس امروز را با انبوه خبرهای مثبت آغاز خواهد کرد و نماگر بازار نیز به کف کانال نزولی رسیده است، با توجه به این موضوع انتظار می رود بازار امروز به طور کامل در اختیار فروشندگان نباشد.