دیده بان بورس 3 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | انتظار تعادل؟

14:52 - 1400/01/21
تحلیلگران با خوش‌بینی نسبت به امروز امیدوارند شاخص دوباره خود را برای ورود به کانال 1.5 میلیون واحد آماده کند زیرا که برخی تحلیل ها حکایت از پایدارتربودن نسبت به هفته‌های قبل دارد.
پیش بینی بورس امروز | انتظار تعادل؟

دنیای بورس | در فاصله بین دو تعطیلی و با فروکش کردن حاشیه‌ها، بازار سرمایه این فرصت را دارد که از کف کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی  و محدوده حمایتی فاصله بگیرد تا کورسوی امید سهامداران را زنده نگه دارد. 

در هفته گذشته بازار سرمایه روندی نزولی داشت و با از دست دادن کف قبلی، هر روز افت دیگری را تجربه می کرد. بخشی از افت شاخص‌کل با حواشی و شایعات بازار همانند قیمت گذاری فولاد و خودرو ، احتمال تغییر در مدیریت بورس تهران و ... ارتباط داشت، بخشی دیگر نیز به رخوت بازارها. در هفته گذشته همگرایی قابل توجهی بین بازارها ایجاد شده بود به نحوی که به غیر از بورس، بازار ارز، طلا، خودرو نیز بازدهی منفی داشتند.

نرخ دلار پس از فتح قله 32 هزار تومانی در روزهای پایانی هفته، افت بیش از 10 درصدی را به ثبت رساند. در آخرین اعلام صرافی بانک ملی، نرخ خرید دلار به 25500 تومان رسیده است و این در حالی است که قیمت فروش دلار در این صرافی با اختلاف قابل توجه 29380 تومان تعیین شده است. افزایش بازه خرید و فروش دلار نشان از ادامه نوسانات شدید در این بازار دارد. به تبع نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و خودرو نیز  روند کاهشی به خود گرفت تا به غیر از سهامداران بورس، سرمایه گذاران در بازارهای موازی نیز در هفته گذشته افت ارزش دارایی را تجربه کرده باشند.

با برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا در بامداد روز گذشته، گمانه زنی‌ها درباره برنده این انتخابات به اوج خود رسیده است و در نتیجه احتمال دارد در این فاصله، نوسانات در بازار ایران نیز افزایش یابد. با توجه به این مسئله نمی‌توان انتظار داشت بازارها روند ثابت و یا تحلیل پذیری داشته باشند.

از سوی دیگر گزارش شرکت‌ها که یکی پس از دیگری بر سایت کدال نقش می بندد و اتفاقات اخیر در بورس، می تواند رشد این بازار را در میان مدت نوید دهد. اگرچه گزارش‌ها شرکت ها در بیشتر موارد نشان از بهبود در سودآوری آنها دارد، اما سهامداران همچنان برای خرید تردید دارند. از آخرین ساعات شب گذشته نامه‌ای در شبکه های اجتماعی در حال نشر است که از آن نتیجه گرفته شده است که در شیوه نامه جدید توزیع شده توسط صمت، سقف قیمت فولاد در بورس کالا حذف شده و عملا اجازه رقابت به خریداران تا قیمت‌های بین‌المللی داده می‌شود. این خبر می تواند به بهبود جو روانی حاکم بر نمادهای فولادی تاثیر قابل توجهی بگذارد. با توجه به این مسائل امروز انتظار می رود با توجه به تعطیلی فردا، بازار روند محافظه کارانه‌تر و کم حجم تری را دنبال کند.