تحلیل تکنیکال | افزایش توان ذخیره‌سازی گاز ایران

14:52 - 1400/01/21
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به بهره‌برداری از یک طرح رفع گلوگاه‌های تزریق در تاسیسات ذخیره‌سازی «سراجه» قم از افزایش توان ذخیره‌سازی گاز کشور خبر داد.
  • سمانه عاملی | تحلیلگر بازار

روند کلی قیمت گاز طبیعی، صعودی برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته قیمت هر بی.تی.یو گاز طبیعی با حدود ۶۰ درصد افزایش از محدوده قیمتی یک دلار و ۸۳ سنت به محدوده قیمتی ۲ دلار و ۹۵ سنت دلار رسید.

با توجه به افزایش شدید قیمت گاز طبیعی، می‌توان انتظار داشت، در چند هفته آینده اهداف قیمتی بالاتری مثل محدوده ۳ دلار و ۹۵ سنت را دنبال کند که چند محدوده ممکن است مانع رسیدن به این هدف قیمتی شوند که به آنها مقاومت می‌گوییم. محدوده ۳ دلار، محدوده ۳ دلار و ۲۰ سنت، محدوده ۳ دلار و ۶۰ سنت و محدوده ۳ دلار و ۷۵ سنت را می‌توان به‌عنوان محدوده‌های مهم مقاومتی قیمت گاز طبیعی در چند هفته آینده در نظر داشت.

قیمت در نزدیکی منطقه اشباع خرید - که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی افزایش قیمت به آن منطقه می‌رسیم - قرار دارد، بنابراین می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را نیز داشت؛ البته سناریوی افزایش قیمت برای گاز طبیعی محتمل‌تر از سناریوی کاهش قیمت است. در صورتی که قیمت گاز طبیعی به هر دلیلی مسیر کاهش را در پیش بگیرد، محدوده‌های حمایتی ۲ دلار و ۹۰ سنت، ۲ دلار و ۷۵ دلار و ۲ دلار و ۴۵ سنت، می‌توانند از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند که به آنها حمایت می‌گوییم.

 بررسی سطوح مهم قیمتی

در صورت افزایش قیمت در کوتاه‌مدت، اولین و مهم‌ترین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از افزایش بیشتر شود، محدوده ۳ دلار است. شکسته شدن این محدوده به سمت بالا خصوصا با حجم زیاد نشانه صعودی است و امید‌ها را نسبت به احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها بالا می‌برد. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. قیمت، برای عبور از این محدوده به سمت بالا با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

در صورت کاهش قیمت‌ها، محدوده خط روند صعودی، می‌تواند نقش حمایتی پرقدرتی داشته باشد. شکسته شدن این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی خواهد بود و روند صعودی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. شکسته شدن این ناحیه به سمت پایین امید‌ها را نسبت به ادامه روند صعودی کاهش خواهد داد.

در صورت کاهش قیمت‌ها، اولین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شود، محدوده ۲ دلار و ۹۰ دلار است. شکسته شدن این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی است و روند صعودی را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. شکسته شدن این محدوده به سمت پایین، ترس‌ها را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها افزایش می‌دهد. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. به نظر می‌رسد قیمت، بعد از این محدوده، مهم‌ترین منطقه‌ای که می‌تواند از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند، محدوده ۲ دلار و ۴۵ سنت است. شکسته شدن این محدوده به سمت پایین خصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است و ترس‌ها را نسبت به تشکیل یک روند نزولی میان‌مدت یا حتی بلندمدت افزایش می‌دهد. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است

افزایش توان ذخیره‌سازی گاز ایران

به گزارش «دنیای بورس»، ایسنا نوشت: مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به بهره‌برداری از یک طرح رفع گلوگاه‌های تزریق در تاسیسات ذخیره‌سازی «سراجه» قم از افزایش توان ذخیره‌سازی گاز کشور خبر داد و گفت: امسال رکورد تزریق گاز در سراجه قم شکسته شد.

مهدی جمشیدی‌دانا با اشاره به افتتاح سیستم خنک‌کن تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه قم، گفت: برای اجرای این پروژه حدود ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد که با توجه به صرفه‌جویی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، پیش‌بینی می‌شود این سرمایه‌گذاری ۱۸ ماهه بازگردد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از افزایش ۱۳ درصدی توان توربوکمپرسورها و دبی تزریق گاز به مخزن «سراجه» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: افزایش راندمان توربین و توربوکمپرسورها، کاهش پنج درصدی مصرف سوخت، کاهش انتشار آلایندگی، افزایش دوره تعمیرات به ۲۰ هزار ساعت، افزایش طول عمر قطعات از دیگر دستاوردهای عملیاتی و اقتصادی اجرای این طرح است.

وی با اشاره به نقش راهبردی مخزن ذخیره‌سازی «سراجه» قم در تامین و توزیع انتقال گاز طبیعی به‌ویژه در چهار ماه پایانی سال، اظهار کرد: با بهره‌برداری از طرح سیستم خنک‌کن تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه، پیش‌بینی می‌شود پایداری و توان عملیاتی ذخیره‌سازی گاز در شمال کشور افزایش یابد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به ثبت رکورد جدید تزریق و ذخیره‌سازی گاز در مخزن «سراجه» قم تاکید کرد: در هفت‌ماه نخست امسال میزان تزریق گاز به سراجه نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته که بخشی از این افزایش به‌دلیل ارتقای راندمان توربین‌ها بوده و در مجموع بالغ‌بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره‌سازی شده است.

بررسی نسخه جدید چشم‌انداز جهانی گاز در نشست هیات اجرایی GECF

شانا نوشت: تازه‌ترین نسخه چشم‌انداز جهانی گاز ۲۸ مهرماه (دوشنبه) در سی‌وهفتمین نشست هیات اجرایی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از طریق ویدئوکنفرانس بررسی شد.

به گزارش دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، در این نشست مقام‌های عالی‌رتبه الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا حضور داشتند. همچنین عراق، مالزی و نروژ به‌عنوان ناظر در این نشست شرکت کردند. ریازمین رامیرز، عضو هیات اجرایی ونزوئلا، ریاست نشست را به‌عهده داشت.

در این نشست که سه روز به طول انجامید، پیشرفت‌های به‌دست آمده در ماه‌های اخیر بررسی و با جمع‌بندی نتایج، نحوه عملکرد ماه‌های سخت پیش رو تا سال ۲۰۲۱ هموار شد. محور گفت‌وگوی این نشست، تازه‌ترین نسخه (۲۰۲۰) چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ بود. دبیرخانه GECF، ویژگی‌های اساسی و پیشرفته این چشم‌انداز را برای حضار مطرح کرد، همچنین تاکید شد که اولویت‌بندی منطقه‌ای اخیر شامل بیش از ۱۴۰ کشور و ۸۰ تجمع منطقه‌ای و اقتصادی می‌شود.

الگوی جهانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برآورد تراز انرژی کامل‌تری را از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ و با سناریوی جدید انتقال انرژی سریع ارائه می‌دهد. در نظرگیری مداوم سیاست‌ها و فناوری‌های اقلیمی برای کاهش آلایندگی از اکتبر ۲۰۲۰ نیز در پیش‌فرض‌های این الگو گنجانده شده است.

در این نشست گزارش جامعی درباره گزارش جدید کوتاه‌مدت سالانه بازار گاز GECF، اجرای پروژه مؤسسه تحقیقات گاز و پیشرفت مستمر در مطالعه «ارزیابی مراکز گاز طبیعی، ابزارهای مدیریت ریسک مرتبط و تحولات بالقوه آینده» ارائه شد. 

در زمینه داده‌ها و آمار، این دبیرخانه روش پیشرفته و قابل ارائه سازوکار تبادل داده و ابتکار راه‌اندازی مجموعه بولتن‌های آماری ماهانه و سه‌ماهه GECF را معرفی کرد. این پروژه‌ها با توجه به سازگاری و رویکرد پیشگیرانه در ایجاد کانال‌های تبادل داده‌ها و اطلاعات بین کشورهای عضو و مقر مجمع، مورد استقبال اعضای هیات اجرایی قرار گرفت.

این نشست مقدمات برگزاری بیست‌ودومین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان‌ماه) از طریق ویدئوکنفرانس و به ریاست الجزایر را فراهم می‌کند. کشور میزبان آمادگی کامل خود را برای برگزاری این رویداد در بالاترین سطح تایید کرد.

گزارش شرایط آماده‌سازی ششمین اجلاس سران دولت‌های این مجمع که برای نوامبر ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است، با موفقیت توسط قطر، کشور میزبان این رویداد و مقر GECF ارائه شد و مورد استقبال و تایید همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.