نقشه نیمروز 28 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | در انتظار تعادل

14:52 - 1400/01/21
امروز در معاملات اگر چه موج عرضه ها با شدت بیشتری دنبال شد که به نظر میرسد بازارساز قصد دارد بدون حمایت بازار را به صورت خودکار به تعادل برساند.
تحلیل بورس امروز | در انتظار تعادل

دنیای بورس | با افت بیش از 51 هزار واحدی شاخص‌کل، نماگر بازار از کف قبلی هم پایین‌تر آمد تا دلهره سهامداران نسبت به روزهای آتی افزایش یابد. در دو روز کاری اخیر، فشار عرضه‌ها به قدری زیاد بوده است که اغلب نمادها را به صف فروش برساند. به عبارت دیگر بر خلاف دو هفته اخیر که هر فشار عرضه‌ای با میزان متناسبی از تقاضا پاسخ داده می‌شد، این روزها دیگر خبری از حمایت نیست.

نکته قابل تامل در معاملات این چند روز، حجم بالای سفارشات فروشی است که از همان دوره پیش گشایش در سامانه معاملات ثبت می شود. اوایل بازار امروز نیز که تقاضا در بازار افزایش یافته بود و صف فروش برخی نمادها  همانند «وبملت» برچیده شد و صف فروش برخی نمادهای تاثیرگذار همانند «فولاد» در حال کاهش بود، به یکباره موج دیگری از عرضه‌ها صف فروش‌ها را سنگین تر کرد و این بار دیگر خبری از تعادل در بازار نبود. برخی این میزان عرض را با احتمال تغییرات در سازمان بورس مرتبط می دانند.

در نهایت بازار یک طرفه امروز با افت 3.4 درصدی دماسنج بازار به پایان رسید تا شاخص کل با از دست دادن کانال یک میلیون و 500 هزار واحد به محدوده یک میلیون و 462 هزار واحد برسد، جایی که بیشتر از سه ماه قبل از ان گذر کرده بود. دهه اول تیرماه که شاخص کل در کانال یک میلیون و 400 هزار واحد قرار داشت، دلار زیر 20 هزار تومان نوسان میکرد. حالا دلار نزدیک به 60 درصد رشد داشته است اما دماسنج بازار نسبت به اوج خود حدود 30 درصد افت داشته است. هم اکنون قیمت دلار در بازار افت اندکی داشته و به محدوده 31 هزار تومان رسیده است.

از نظر نموداری شاخص کل همچنان در یک کانال نزولی قرار دارد و اگر فردا حجم عرضه ها به همین میزان باشد، نماگر بازار بار دیگر به کف کانال نزولی برخورد می کند. حتی ممکن است این بار و در صورت وقوع رخدادهایی همانند افت قابل توجه نرخ ارز یا بازگشایی «شستا»، کف کانال نیز شکسته شود.

در جریان معاملات امروز بار دیگر «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند و حدود 400 میلیارد تومان از واحدهای این صندوق مبادله شد. امروز صندوق واسطه گری مالی یکم حدود 8 درصد افت را به ثبت رساند و این در حالی است که 8 هزار تومان زیر NAV خود دادوستد می شد. در سوی دیگر بانک ملت که یکبار در اوایل بازار به تعادل رسیده بود، بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند. نمادهای «فولاد»، «فارس»، «فملی» و «تاپیکو» نیز بیشترین تاثیر منفی در ریزش شاخص‌کل به ثبت رساندند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز حدود 3400 میلیارد تومان بود که افت قابل توجهی نسبت ب هفته گذشته دارد و نشان از پایداری صف فروش‌ها و سبکی کفه تقاضاهاست.