دیده بان بورس 20 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | مهمترین فاکتور بازار

14:48 - 1400/01/21
از دید تحلیلگران مهمترین فاکتور اثرگذار بر بازار در میان مدت، نرخ دلارست و البته برخی از تکنیکالیست‌ها مدعی‌اند الگوها نشان از پایان اصلاح بازار دارد.
پیش بینی بورس امروز | مهمترین فاکتور بازار

دنیای بورس | چه بخواهیم و چه نخواهیم نرخ دلار در میان مدت، مهم‌ترین فاکتور تحلیلی سهامداران در این روزهاست. برخی از سهامداران که نرخ 31 هزار تومانی دلار در این روزها را غیرواقعی و شکننده می دانند، ترجیح می دهند از سهام دلاری دور گزیده یا اینکه حداقل خرید سهام ارزنده در این گروه را به تعویق بیندازند، تعویقی که شاید تا بعد از انتخابات آمریکا به طول بینجامد.

به عبارت دیگر چون بار تحلیل در بورس بیشتر از بازارهای موازی است، تاثیر نرخ 31 هزار تومانی دلار در این بازار، با تاخیر و بعد از تثبیت نسبی، خود را نشان می دهد. در مقابل بازارهایی همانند طلا، خودرو و حتی مسکن، گام به گام با نرخ دلار اوج می گیرند.

اگر نرخ دلار در محدوده 30 هزار تومان یا بالاتر تثبیت شود یا اینکه سهامداران نرخ کنونی دلار را باور کنند، در نتیجه باید منتظر افزایش شاخص کل و حتی شکستن سقف قبلی در میان مدت باشیم. در مقابل آن گروهی که عقیده دارند دلار اثرات انتخاب مجدد ترامپ را پیش خور کرده است، منتظر هستند بعد از افت احتمالی نرخ ارز خریدهای خود را افزایش دهند.

با توجه به این شرایط، امروز اگر نرخ دلار در صرافی بانک ملی از مرز 30 هزار تومان فراتر رود، باید انتظار افزایش تقاضا در بازار را داشته باشیم. مسئله ای که با عبور شاخص کل از اولین مقاومت پیش رو همراه خواهد شد. در این حالت می توان اذعان کرد که نمودار شاخص کل با ایجاد الگوی کف دو قلو، پایان روند اصلاحی را تایید کرده است و در ادامه باید منتظر خروج نماگر بازار از کانال نزولی باشیم.

در میان گروه های تاثیرگذار بر شاخص کل، فلزات اساسی در روزهای اخیر جلوی پیش‌روی دماسنج بازار را گرفته اند. اگر امروز اقبال عمومی به نمادهای این گروه بیشتر شود و در سایه افزایش تقاضا در کلیت بازار و بهبود روند شاخص هم وزن، می توان انتظار صعود قابل قبول در بورس را داشت.