دیده بان بورس 16 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | روز بی حاشیه

14:48 - 1400/01/21
امروز را می‌توان روز بی‌حاشیه بورس تشریح کرد. هر چند که با اختلالات فرابورس ممکن است جو روانی بازار تحت تاثیر قرار گیرد.
پیش بینی بورس امروز | روز بی حاشیه

دنیای بورس | یک روز بی حاشیه، بهترین توصیف برای معاملات بورس در روز گذشته است. در بازار روز سه شنبه ، تکانه جدیدی بر بازار وارد نشد تا در سایه رسیدن به کف قبلی و حمایت در محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد و همچنین رشد قیمت دلار، بازار هم به طور تقریبی یکدست سبزپوش باشد.  روز گذشته دلار در صرافی بانک ملی برای اولین بار به رکورد بی سابقه 29 هزار تومان رسید و در بازار آزاد نیز بین 500 تا 700 تومان بالاتر، دادوستد شد. نوسان قیمت دلار در محدوده 30 هزار تومان یا بالاتر باعث می شود با توجه به تورم انتظاری اغلب نمادها به سبزپوش شده و گام در مسیر صعودی بگذارند.

از سوی دیگر در چند روز گذشته شاخص‌کل هم‌وزن نیز عملکرد مناسبی داشته و همگرایی آن با شاخص کل در روزهای صعودی، نوید این را می دهد که صف فروش ها کم کم برچیده شده و بازار به یک تعادل نسبی برسد.

در بازارهای جهانی هم اکنون کامودیتی‌ها افت محسوسی داشته‌اند.  قیمت جهانی طلا بار دیگر از کانال 1900 دلار پایین‌تر آمد و در شرایطی که روز گذشته تا مرز 1925 دلار هم بالا آمده بود هم اکنون در محدوده 1885 دلار در حال معامله است. مس هم با از دست دادن کانال 6500 دلار و با افت 0.8 درصدی اکنون در 6485 دلار قیمت گذاری شده است. روی، آلومینیوم و نقره نیز کمتر از یک درصد افت داشته اند. با این حال هر بشکه نفت برنت بعد از فراز و نشیبی که در 24 ساعت گذشته داشته است، اکنون در مرز 42 دلار در حال دادوستد است.

با توجه به این مسائل امروز انتظار می رود معاملات بورس دنباله روی معاملات روز گذشته باشد و روند صعودی خود را حفظ کند. اگر دلار نوسان خاصی نداشته باشد، حجم تقاضا نیز بالاتر می رود و بازار می تواند تا محدوده یک میلیون و 550 هزار واحد که حالا به یک مقاومت تبدیل شده است، بالا بیاید.

اما در روزی که بورس حاشیه خاصی نداشت، فرابورس یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای خود در ماه‌های اخیر را سپری کرد به نحوی که فقط معامله بر روی چند نماد انجام شد. مشکل جدیدی که برای سامانه معاملات فرابورس ایجاد شده تا پایان بازار دیروز ادامه داشت.

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تا آخرین ساعات شب گذشته این مشکل به طور کامل برطرف نشده بود اما معاملات امروز فرابورس طبق معمول ساعت 8:30 دقیقه آغاز خواهد شد. اگر این اختلال برطرف شود، نمادهای فرابورسی نیز می توانند عقب ماندگی خود نسبت به بازار دیروز را جبران کنند اما اگر اختلال پابرجا باشد، حتی احتمال دارد جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.