دیده بان بورس 15 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | بازار به تعادل می‌رسد؟

14:48 - 1400/01/21
درحالی که معاملات در دو روز گذشته دستخوش دو تغییر مهم بوده که برخی معتقدند بازار در پایان معاملات امروز با تعادل روبه رو خواهد شد.
پیش بینی بورس امروز | بازار به تعادل می‌رسد؟

دنیای بورس | معاملات روز گذشته اگرچه با افت قابل توجه شاخص‌کل و عقب گرد از کانال یک میلیون و 500 هزار واحد همراه شد اما یک نکته قابل تامل داشت. در بازار روز گذشته شاخص‌کل هم‌وزن شرایط بهتری نسبت به نماگر اصلی بازار داشت و افت مختصری در قیاس با افت شاخص‌کل داشت.

این مسئله نشان میدهد نمادهای کوچک‌تر کم‌کم در حال بازگشت به تعادل هستند. بررسی روند معامله در گروه های مختلف نیز نشان می دهد گروه هایی همچون سیمان، دارو، شوینده و حتی ساختمانی‌ نیز بعد از اصلاح سنگین و خالی شدن هیجان فروش، حالا کم کم به تعادل رسیده و خود را برای رشد قیمت آماده می کنند.

 از سوی دیگر پابرجایی صف خرید در نمادهای تاثیرگذاری همانند «خودرو» و «خساپا» در روز گذشته اجازه نداد بازار یکدست قرمزپوش شود و نقدشوندگی که این روزها مهم‌ترین رکن بازار سرمایه در جهت بازگشت اعتماد است، حفظ شد.

اگر افت شاخص کل در دو روز اخیر را مرتبط با قیمت دلار بدانیم با افزایش قیمت دلار در صرافی بانک ملی و همچنین بازار آزاد این مسئله برطرف شده و در نتیجه امروز باید روند معاملات به سمت سبزشدن حرکت کند. با بازگشت ترامپ به کاخ سفید، بورس های جهانی نیز شرایط بهتری پیدا کردند. قیمت هر بشکه نفت برنت به کانال 41 دلار بازگشت.

 قیمت فلزات پایه همانند مس، روی و آلومینیوم نیز صعودی بوده و بهای جهانی طلا نیز بار دیگر به کانال 1900 دلار بازگشت. با توجه به این موارد امروز انتظار داریم بازار با فشار عرضه‌ها شروع شود و شاخص‌کل در ابتدای بازار قرمزپوش باشد. اما از آنجایی که شاخص کل در یک کانال نزولی در حال حرکت است، با نزدیک شدن به کف این کانال و همچنین رسیدن به پایین ترین مقداری که در هفته گذشته به ثبت رسانده بود، احتمال افزایش تقاضا در میانه های بازار وجود دارد.

در صورتی که همچنان نمادهای مهم در گروه خودرو و بانک مثبت باقی مانده و تقاضای خرید در این نمادها قابل توجه باشد و با ادامه بهبود معاملات در نمادهای کوچک‌تر انتظار می رود شرایط بازار کم کم بهبود یافته و حتی شاخص کل به سمت سبزشدن گام بردارد. اگر واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبيت بازار سرمایه تا پایان هفته نیز محقق شود، احتمال بهبود در شرایط کلی بازار وجود دارد.