نقشه نیمروز 14 مهر 99

تحلیل بورس امروز | تحرکات بازار

14:46 - 1400/01/21
بورس امروز با برتری فروشندگان بر خریداران دنبال شد. دادوستدها البته امروز با تحرکات در برخی از گروه‌های بورسی همچون سیمانی‌ها دنبال شد.
تحلیل بورس امروز | تحرکات بازار

دنیای بورس | در روزی که شاخص‌کل بازار سرمایه افت سنگین دیگری را تجربه کرد، دلار در صرافی بانک ملی و بازار آزاد افزایش قابلی توجهی داشته است. با افت 32826 واحدی شاخص‌کل، نماگر بازار بار دیگر کانال یک میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد و به کف قبلی خود نزدیک شد. افت بازار سرمایه در شرایطی رخ داد که حجم و ارزش معاملات حدود 8600 میلیارد تومان بود و بازارگردانی روی نمادهای مختلف، نگذاشت نمادهای زیادی در صف فروش قفل شوند.

در جریان معاملات امروز برخی نمادهای گروه خودرو و بانک بیش از دیگر نمادها در کانون توجه قرار داشتند. «خودرو» در همان دقایق ابتدایی بازار امروز به صف خرید رسید و این صف علی رغم عرضه های سنگین، تا پایان بازار پابرجا ماند تا با تقاضای چند صد میلیونی به پیشواز بازار فردا برود. «خساپا» دیگر نماد مهم گروه خودرو بود که همانند ایران خودرو، بعد از شروع معاملات به صف خرید رسید. حدود یک میلیارد سهام هر یک از این دو نماد دادو ستد شد تا جزو نمادهایی باشند که بیشترین حجم معامله را داشتند.

در گروه بانکی ها نیز بانک تجارت نیز مورد استقبال سهامداران عمدتا حقیقی قرار گرفت تا «وتجارت» رکورددار بیشترین حجم معاملات امروز باشد. در سوی مقابل اما بانک صادرات سهمی بود که توانست ارزش معاملات قابل قبولی به ثبت برساند و بعد از «دارایکم» بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص دهد.  

تحرکات در برخی گروه ها نیز قابل توجه بود. اغلب نمادهای گروه سیمانی امروز به صف خرید رسیدند. تحرکات مثبتی هم در گروه دارویی و شوینده مشاهده شد. صف خرید «ثامید» و «کرمان» نیز باعث شد اغلب نمادهای گروه ساختمانی‌ها سبزپوش شوند. نتیجه متعادل شدن نمادهای کوچک‌تر بازار، در شاخص کل هم‌وزن نمایان شد به نحوی که با وجود افت 2.16 درصدی نماگر بازار، شاخص هم وزن حدود 0.5 درصد کاهش یافت.

 به عبارتی افت سنگین امروز را باید پای نمادهای شاخص‌سازی نظیر «فارس»، «فملی»، «تاپیکو» و ... بدانیم. حالا سهامداران منتظر واکنش شاخص کل به کف قبلی و حمایت احتمالی در آن محدوده هستند.