دیده بان بورس 13 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | بررسی یک احتمال

14:46 - 1400/01/21
درحالی که هیجانات بازار از روز پایانی و دیروز تاحد زیادی کاهش یافته که برخی احتمال تداوم روند صعودی را با بررسی چند عامل محتمل می‌دانند.
پیش بینی بورس امروز | بررسی یک احتمال

دنیای بورس | بررسی معاملات چند روز اخیر بازار سرمایه نشان می دهد هیجانات تا حدودی کاهش یافته است و روند معاملات حالت منطقی‌تری پیدا کرده است. نمادهای شاخص‌ساز و مطرح با افت قابل توجه و رسیدن به محدوده‌های جذاب، با افزایش تقاضا همراه شده و حالا در مسیر صعودی گام بر می‌دارند.

صف فروش نمادهای کوچک‌تر هم با ریتمی کندتر در حال برچیده شدن است و این مسئله در صعود شاخص‌کل هم‌وزن قابل مشاهده است. با این حال برای اینکه بتوانیم از پایان روند اصلاحی شاخص کل سخن به میان آوریم باید منتظر روزهای آتی باشیم، جایی که شاخص کل حداقل بتواند یکی دو مقاومت‌های پیش رو را از سر راه بردارد و رنگ صعودی به خود بگیرد.

بهبود شرایط معاملات در روزهای اخیر را می توان در چند عامل بررسی کرد. نخستین عامل که مهم‌ترین آنها هم هست، رسیدن قیمت سهام شرکت های مختلف به اعداد جذابی است که هم سهامداران حقیقی و هم حقوقی‌ها را به خرید ترغیب می کند. به واقع با افت سنگینی که در نمادهای گروه خودرو، پالایشی و ... داشتیم، آن گروه از سهامداران که دیدگاه بلندمدت دارند با خرید در این محدوده‌ها با احتمال بالایی می توانند سودآوری خود را تضمین کنند.

در کنار این موضوع، الزامی شدن فعالیت بازارگردان برای نمادهای مختلف به بهبود شرایط نقدشوندگی کلیت بازار کمک کرده است و تا حدودی مهم ترین دغدغه سهامداران را برطرف کرده است، مسئله ای که فروش اوراق تبعی نتوانست در این زمینه موفق عمل کند. فروکش کردن حاشیه‌ها و رخدادهای سیاسی نیز مزید برعلت شد سهامداران با تمرکز بیشتری نسبت به اصلاح پورتفو و انتخاب سهام کم ریسک‌تر اقدام کنند. 

در نهایت نیز نباید از ورود قوه قضائیه و مقننه هم غافل شد. افزایش قیمت دلار و طلا و افت ادامه دار شاخص کل باعث شده بود رسانه‌های خارجی روی شرایط نامطلوب اقتصادی ایران مانور دهند. آن طور که در برخی از شبکه‌های اجتماعی مطرح شد حتی پای شورای عالی امنیت ملی هم به مسئله بورس باز شد تا در نهایت تخلفات احتمالی بررسی و از بروز مجدد آن جلوگیری شود.

در مجموع اگر شرایط به همین گونه باشد، می توان انتظار داشت که روند صعودی بازار سرمایه امروز نیز ادامه یابد. بعید است سهامدارانی که دید میان مدت و بلند مدت دارند در این قیمت ها راضی به فروش باشند. برخی از سهامدارانی هم که همچنان در صف فروش هستند، اغلب به دنبال اصلاح سبدسهام و جایگزینی سهام پرریسک با شرکت هایی هستند که هم وضعیت بنیادی مناسب تری دارند و هم احتمال رشد بالاتر.

در شرایطی که بازارهای جهانی تعطیل هستند، بازار دلار و طلا در روز گذشته افت اندکی داشت و به نظر نمی رسد امروز نیز نوسان سنگینی داشته باشند.