دیده بان بورس 11 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | موج‌های بازار

14:46 - 1400/01/21
از دید تحلیلگران جداول فروشندگان و خردیداران امروز نیز دنبال میشود و البته برخی سناریوها حکایت از دیدنی شدن این تقابل در ساعات معاملاتی امروز دارد.
پیش بینی بورس امروز | موج‌های بازار

دنیای بورس | دلار 30 هزار تومانی و سکه 15 میلیون تومانی همه توجه‌ها را به خود معطوف کرده است. اگر تا همین دو ماه پیش همه از بازدهی بالای بورس سخن می گفتند و برخی از کارشناسان دم از حباب در بازار سرمایه می زدند، این روزها با اوج گیری قیمت‌ها در بازار ارز، دیگر نه کسی از بازار سرمایه صحبت می کند و نه حباب در بازارهای مختلف. در واقع با رشد سرسام آور قیمت دلار، افزایش قیمت مسکن، طلا، خودرو و ... طبیعی جلوه می کند. بخشی از سرمایه های سرگردانی که در نیمه نخست سال و اوایل تابستان به بورس سرازیر شده بود حالا صرف خرید سکه و دلار و ... شده است.

بررسی روند بازار سرمایه و ارز نشان می دهد در بلند مدت روند این دو بازار با یکدیگر همبستگی محسوسی داشته است. اما اینکه در دو ماه اخیر روند بازار سرمایه نزولی و دلار همچنان صعودی است از دو جنبه قابل بررسی است. نخست آنکه شاخص‌کل بورس از ابتدای سال تا به حال رشد چشمگیری داشته است و تا اواسط مردادماه چند برابر دیگر بازارها بازدهی به ثبت رساند، در این شرایط اصلاح شاخص‌کل دور از انتظار نبود. از سوی دیگر با توجه به خاطره مهر 97، مردم نسبت به تداوم روند صعودی دلار اطمینان خاطر ندارند، چه آنکه امکان افت قیمت دلار با افزایش عرضه وجود دارد.

 تاثیر افزایش قیمت دلار (به خصوص دلار نیمایی) در گزارش‌های ماه‌های آتی شرکت های بورسی خود را نشان می دهد. در نتیجه بورس با یکی دو ماه تاخیر نسبت به افزایش دلار واکنش نشان می‌دهد. اگر دلار در محدوده 30 هزار تومان یا بالاتر باقی بماند، در نهایت بورس نیز به این افزایش قیمت واکنش نشان خواهد داد.

اما روند روزهای پایانی هفته گذشته نشان از افزایش تقاضا در بازار داشت به نحوی که صف فروش‌های سنگین جمع شده و در برابر موج های عرضه، تقاضای مناسبی وجود داشت تا نگذارد بازار بار دیگر یکدست صف فروش شود. اگرچه شاخص کل در دو روز پایانی هفته به زیر کانال یک میلیون و 500 هزار واحد هم عقب گرد داشت اما در نهایت به کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی بازگشت.

 با توجه به این شرایط امروز نیز انتظار می رود تقابل خریداران و فروشندگان ادامه داشته باشد. باید دید بعد از موج خریدی که در ابتدای بازار شکل می گیرد، موج فروش‌های پرقدرتی به وجود خواهد آمد یا نه؟

با اعلام مثبت شدن تست کرونای رئیس‌جمهور آمریکا، بازارهای جهانی با نوسان سنگینی مواجه شد. در پایان معاملات آخر هفته، هر بشکه نفت برنت تا زیر 40 دلار ریزش داشت. هر اونس طلا در محدوده 1900 دلار باقی ماند و فلزات پایه نیز افت چند درصدی را تجربه کردند.