نقشه نیمروز 8 مهر 99

تحلیل بورس امروز | رفتار بازیگران فردا

14:46 - 1400/01/21
در ساعات پایانی امروز معاملات، بر تعداد خریدها افزوده شد. حالا با وجود اینکه شاخص کل از کانال یک میلیون و 500 هزار واحد هم عقب‌نشینی کرد اما برخی همچنان به بازگشت دوباره شاخص امیدوارند.
تحلیل بورس امروز | رفتار بازیگران فردا

دنیای بورس | در پابان معاملات امروز شاخص کل 23 هزار واحد دیگر معادل 1.5 درصد کاهش یافت و کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی را نیز از دست داد اما روند معاملات به گونه‌ای بود که سهامداران به بهبود شرایط بازار در روزهای آتی امیدوار شوند.

طبق انتظار شروع بازار امروز با صف فروش های سنگین و عرضه‌های پرحجم همراه بود به صورتی که در زمان گشایش بازار، «خودرو» صف فروش یک میلیارد سهمی داشت. این حجم از عرضه باعث کاهش 31700 هزار واحدی شاخص کل در یک ساعت ابتدایی بازار شد. اما در ادامه حجم تقاضا افزایش یافت و در این مسیر «فولاد» چراغ اول را روشن کرد. با جمع آوری صف فروش فولاد مبارکه، صف فروش نمادهای دیگر در گروه فلزات اساسی، بانکی، خودرویی و حتی پالایشی کوتاه‌تر شد. بهبود تقاضا در بازار باعث شد با وجود صف فروش سنگین، «خودرو» هم متعادل شود.

 اگرچه تا پایان بازار بارها نماد «خودرو» به صف فروش رسید اما هر بار سفارشات خرید پرحجم که با همراهی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها ثبت می شد، معاملات ایران خودرو را به تعادل می رساند و حتی افزایش تقاضا در نیم ساعت پایانی باعث شد معاملات این سهم در محدوده صفر تابلو دنبال شود.

توجه ویژه‌ای که این نماد به سمت خود جلب کرده بود، حجم معاملات در نماد «خودرو» را به بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون سهم رساند تا رکورددار بیشترین حجم معاملات باشد. طبق انتظار بعد از ایران خودرو، چهار نماد از گروه بانکی رکورددار بیشترین حجم معاملات بودند. در سوی دیگر «فولاد» و «فملی» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند به نحوی که بیش از 600 میلیارد تومان معامله روی هر یک از این دو نماد انجام شد.

بازگشایی بانک صادرات در یک ساعت پایانی نکات قابل توجهی داشت. بازگشایی نماد «وبصادر» بر خلاف بار قبلی این بار در محدوده منفی و روی قیمت 403 تومان انجام شد اما در ادامه با افزایش تقاضای خرید بر روی این نماد، حجم معاملاتش از مرز یک میلیارد سهم عبور کرد و در دقیاق پایانی  قیمت آن به محدوده مثبت پا گذاشت تا امیدواری نسبت به بهبود روند معاملات گروه بانکی در روزهای آینده افزایش یابد.

 اگرچه شاخص کل در ابتدای بازار بیش از 31 هزار واحد افت داشت اما در سایه تاثیر مثبت نمادهایی همچون «تاپیکو» ، «پارس»، «جم» و ...  و همچنین بهبود معاملات در نمادهای تاثیرگذار در گروه فلزات اساسی، پالایشی و بانکی، در پایان شاخص با 23 هزار واحد افت بسته شد.

راه‌اندازی صندوق بازارگردانی 1000 میلیارد تومانی ایران خودرو، انتشار میزان تعهد بازارگردانی برای شرکت های مختلف بورسی و همچنین الزامی شدن فعالیت بازارگردانی از روز 12 مهر ماه، رای اعتماد مجلس به رزم حسینی برای تصدی‌گری وزارت صنعت، معدن و تجارت و افت اندک دلار در میانه‌های امروز از جمله مواردی است که جو حاکم بر بازار را بهبود بخشیده است.

ارزش معاملات خرد امروز به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید و در کنار این موارد، حفظ تعادل در معاملات بسیاری از نمادها و به عبارت دیگر، بهبود شرایط نقدشوندگی سرمایه‌ها در بازار سرمایه، حکایت از این دارد که فردا نیز شرایط بازار می تواند رو به بهبود بوده و احتمال باز پس گیری کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی وجود دارد.