دیده بان بورس 8 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | سناریوی محتمل

14:43 - 1400/01/21
احتمال افزایش فشار عرضه ها همچنان سناریوی فعلی است، اگر چه حواشی و گمانه‌زنی‌ها پیرامون چگونگی حمایت از بازار نیز وجود دارد.
پیش بینی بورس امروز | سناریوی محتمل

دنیای بورس | صف فروش‌هایی که روز گذشته در بازار سرمایه تشکیل شد، تا پایان بازار پابرجا باقی ماند و ارزش معاملات یکی از کمترین رکوردهای خود را بر جای گذاشت. شاخص‌کل بورس نیز با افتی که روز گذشته تجربه کرد، از کف قبلی پایین تر آمد و حالا باید دید امروز تا چه میزان ریزش خواهد داشت.

با توجه به روند معاملات روز گذشته امروز نیز انتظار داریم شروع بازار با فشار عرضه‌ها و افت مجدد شاخص همراه باشد. در صورتی که شاخص‌کل حدود 15 هزار واحد دیگر کاهش یابد به کف کانال یک میلیون و 500 هزار واحد که یک محدوده حمایتی است خواهد رسید و احتمال افزایش خریدها در این محدوده وجود دارد. این در شرایطی است که حقوقی‌ها نیز وارد عمل شده و به حمایت از سهامشان بپردازند. در غیر اینصورت با از دست رفتن حمایت یک میلیون و 500 هزار واحدی، امکان افت بیشتر شاخص کل تا دو کانال پایین تر نیز وجود دارد.

اما برگزاری جلسات و گفتگوهای حمایتی از بازار همچنان ادامه دارد. تقریبا دو ماه می شود که این جلسات و نشست‌ها به صورت پی در پی برگزار می شود و تا بدین جا نتیجه آن چیزی جز افت شاخص‌کل و کاهش سرمایه سهامداران نبوده است.

شب گذشته نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از این گفت که 70 درصد ارزش بازار سرمایه هنوز جای رشد دارد و 55 درصد شرکت‌ها زیر قیمت ذاتی معامله می شوند و جای رشد دارند.  از سوی دیگر شدت اخبار و حواشی غیرمعتبر افزایش یافته است و این موضوع در کنار حجم بالای تغییرات در ساختار معاملات ترس سهامداران را بیشتر کرده است.

با تمام این شرایط واگرایی در حرکت بازار ارز با بازار سرمایه همچنان ادامه دارد، در شرایطی که دلار هر روز رکرود جدیدی زده و قله های جدیدی فتح می کند، شاخص‌کل بازار سرمایه نیز هر روز کف جدیدی به ثبت می رساند. با این حال روند واگرایی روند این دو بازار نمی تواند در بلندمدت ادامه داشته باشد.