دیده بان بورس 7 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | سردرگمی بازیگران

14:43 - 1400/01/21
درحالی که نوسان بازارهای جهانی عمدتا مثبت بود که به نظر میرسد با انبوهی از تصمیمات اخیر سیاست‌گذار کع گاها متناقض بوده است، همچنانی بازیگران بازار نسبت به دورنمای بازار دچار سردرگمی‌اند.
پیش بینی بورس امروز | سردرگمی بازیگران

دنیای بورس | سردرگمی سهامداران در میان حجم بالای تصمیمات و قوانین و همچنین اتفاقات ریز و درشتی که در حاشیه بازار سرمایه رخ می‌دهد، به معاملات بورس هم کشیده شده است. در واقع آنچه در زمان معاملات رخ می دهد نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه گذاران با عدم قطعیت بیشتری  دست به خرید یا فروش می‌زنند و قریب به اتفاق سهامداران از این می‌ترسند که از هر تصمیم خود ( چه خرید و چه فروش) پشیمان شوند.

روند معاملات روز گذشته نیز بیانگر این سردرگمی همراه با ترس سهامداران است. از یک سو همچنان نماد «شستا» باز نشده است و تا زمان باز نشدن این نماد، بالا و پایین بازار ادامه خواهد داشت، آنطور که شنیده‌ها حاکی است تا زمان مشخص نشدن بازارگردان برای این نماد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به گردونه معاملات باز نخواهد گشت. از سوی دیگر ترس ریزش بیشتر باعث شده در هر بار بالا آمدن شاخص، گروهی از سهامداران سبدهای خود را سبک‌تر کرده تا در ریزش‌های احتمالی بعدی، با کاهش کمتر سرمایه‌شان مواجه شوند.

در روند معاملات روز گذشته حمایت حقوقی‌های بانک صادرات در زمان بازگشایی این نماد، سهامداران را امیدوار کرد که تحرکات مثبتی در گروه بانکی رخ دهد اما با ابطال معاملات روز گذشته «وبصادر» حالا سهامداران باید چشم به بازگشایی مجدد آن داشته باشند.

با توجه به این موارد امروز نیز انتظار داریم بازگشایی بازار با افت شاخص‌کل و تشکیل صف های فروش همراه باشد و در نتیجهِ عرضه‌هایی که صورت می گیرد، شاخص کل می تواند به کف قبلی خود برسد. با توجه به این موضوع احتمال این وجود دارد که در نیمه دوم معاملات امروز تقاضا در نمادهای مختلف افزایش یافته و بازار در محدوده یک میلیون و 550 هزار واحدی شاخص‌کل، حمایت شود.

بازگشایی بازارهای جهانی با نوسان اندک و عمدتا مثبت همراه بوده است. مس با حدود 0.5 درصد افزایش در مرز 6585 دلار در حال نوسان است. روی و آلومینیوم نیز نوسان خاصی نداشته اند. هر اونس طلا همانند آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در محدوده 1865 دلار در حال معامله است و هر بشکه نفت برنت در کانال 42 دلار در حال دادوستد است. در بازار داخلی نیز علی رغم فروکش کردن هیاهوی دلار ، اما همچنان هر اسکناس آن در کانال 28 هزار تومان معامله می شود. محدوده 29 تا 30 هزار تومان ، مقاومت مهمی بر سر راه دلار است.