نقشه نیمروز 22 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | تعادل کی بر میگردد؟

14:39 - 1400/01/21
مهمترین نکته ای که از روند معاملات روز شنبه نشان میدهد، گویای این است که هنوز تعادل به بازار بازنگشته است.
تحلیل بورس امروز | تعادل کی بر میگردد؟

دنیای بورس | صعود 27 هزار واحدی شاخص کل به لطف شاخص‌سازها رقم خورد و نمادهای کوچکتر همچنان یا در صف فروش قفل بودند یا معاملات آنها در محدوده منفی دنبال می شد. هیجان خرید در بازار شنبه با تشکیل صفوف خرید طولانی در نمادهای پرتقاضایی همانند «فولاد»، «فملی»، «فارس» و ... شکل گرفت ولی در ادامه و طبق آنچه در پیش بینی بازار نخستین روز هفته به آن اشاره کردیم، موج دوم فروش ها در میانه های بازار، برخی نمادها را دوباره به سمت صف فروش هدایت کرد. این روند تا پایان بازار ادامه داشت به نحوی که نمادهای شاخص‌ساز با تقاضای بالایی که داشتند در محدوده سقف قیمتی معامله می شدند ولی نمادهای کوچکتر در سایه لیدرهای بازار، به کف قیمت در این روز چسبیده بودند. نتیجه این رویکرد در تفاوت حرکت دو شاخص مهم خودنمایی می کند به نحوی که شاخص کل حدود 1.7 درصد رشد داشته ولی شاخص‌کل هم‌وزن افت مختصری داشت . به عبارت دیگر ارزش پورتفوی بسیاری از سهامداران امروز نیز افت دیگری را تجربه کرد.  تا زمانی که حرکت این دو شاخص همگرا نشود، نمی توان از بازگشت کل بازار یا تعادل در اغلب نمادها خبر داد.

 

اعداد و ارقام مهم

مهم‌ترین اتفاق شنبه به بازگشایی نماد بانک ملت بعد از حدود دو ماه توقف باز می گردد. در معاملات این روز اگرچه نماد «وبملت» در قیمت 560 تومان و با فات 15 درصدی بازگشایی شد اما در چند دقیقه‌ای که معاملات آن به صورت حراج پیوسته ادامه داشت، با افزایش قابل توجه معاملات و همچنین تقاضای سنگین تا مرز صف خرید در قیمت 588 تومان نیز بالا آمد. با توجه به حجم معامله بالایی که روی این سهم انجام شد، ارزش معاملات امروز به 9700 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز نیز به صندوق دارایکم اختصاص داشت. ارزش معاملات واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم در حالی به 600 میلیارد تومان رسید که برای دومین روز، رشد 10 درصدی را تجربه کرده ولی همچنان زیر قیمت NAV در حال داو ستد است. در بازار این روز نیز حقیقی‌ها بازیگر اصلی بازار بودند و حدود 83 درصد خریدها توسط سهامداران حقیقی انجام شد. همچنین حقیقی‌ها بعد از مدت‌ها بیش از 600 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار کردند.