دیده بان بورس 22 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز | بازگشت خریداران؟

14:37 - 1400/01/21
امروز را برای بازار سهام بعد از مصوبه شورای عالی بورس بسیاری حیاتی می‌دانند. باید از منظر مالی- رفتاری در انتظار بازار نشست که چه مسیری را پیش رو قرار میدهد.
پیش بینی بورس امروز | بازگشت خریداران؟

دنیای بورس | کاهش قدرت فروشندگان، مهم‌ترین خروجی بازار در آخرین روز کاری هفته گذشته بود. در هفته گذشته اگر چه بازار افت سنگینی داشت و تا روز چهارشنبه، همچنان صف فروش های چند ده و چند صد میلیونی، راه نفس کشیدن بازار را گرفته بود، اما با افزایش تقاضا از سوی حقیقی‌ها معاملات بسیاری از نمادها به تعادل رسید و موج‌های بعدی فروش نیز بر خلاف موارد قبلی، این بار نتوانست بازار را دوباره در صف فروش قفل کند.

در دو روزی نیز که معاملاتی انجام نمیشد و بازار تعطیل بود، اقدامات حمایتی همچنان ادامه داشت. الزام حمایت سهامداران عمده، مجوز به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس، الزام بازارگردانی، انتشار اوراق تبعی (بیمه سهام) و سهام خزانه، از جمله تصمیمیاتی است که در شورای عالی بورس گرفته شده است و در کنار جذاب شدن قیمت ها بعد از افت سنگین، می‌تواند روند بازار را تغییر داده و بعد از چند هفته، دغدغه سهامداران نسبت به کاهش ارزش روز سبدسهامشان برطرف کند.

در کنار تمام اقدامات حمایتی مسئولان، آن چه که به واقع می تواند روند بازار را برگرداند، شیوه معاملات و جمع شدن باقی مانده صف‌های فروش است. با توجه به معاملات روز چهارشنبه، امروز انتظار می رود در دوره پیش گشایش، سفارشات خرید زیادی ثبت شود اما نسبت عرضه به تقاضایی که شکل می گیرد، نشان دهنده روند بازار خواهد بود. دور از انتظار نیست که بازار با افزایش چشمگیر تقاضا و در نتیجه سبزپوشی شاخص کل، کار خود را شروع کند اما همچنان انتظار می رود با شروع معاملات، موج دوم فروش ها نیز آغاز شود.

اگر امروز نیز همانند روز چهارشنبه، بازار در برابر موج بعدی فروش‌ها دوام آورده و همچنان بازار متعادل بوده و به عبارت دیگر «نقدشوندگی» سهام حفظ شود، می توان انتظار داشت که روند بازار عوض شده و پایانی بر اصلاح سنگینِ چندهفته اخیر باشد.

تکانه‌های احتمالی دیگری که می تواند بازار را دستخوش تغییر کند، بازگشایی نمادهایی است که بسته هستند. بازگشایی نمادهای «شستا»، «خودرو»، «خساپا»، «وبملت» و نمادهای گروه پالایشی هر کدام می تواند تاثیر قابل توجهی بر روند بازار داشته باشد.

بازارهای جهانی چگونه بسته شدند

بازارهای جهانی نیز اگرچه در طی هفته گذشته نوسان سنگین داشتند، اما در معاملات پایان هفته، بالا و پایین خاصی نداشتند. هر بشکه نفت برنت همچنان در محدوده 40 دلار در نوسان بوده و آخرین معاملات آن روی 39.80 دلار بود. بهای جهانی طلا نیز همچنان در کانال 1900 دلار در حال نوسان است و به نظر می رسد نیاز به قدرت یا خبر تاثیرگذاری دارد بتواند خود را بالای 2 هزار دلار تثبیت کند.

در معاملات بامداد امروز، هر اونس طلا در محدوده 1948 دلار داد و ستد شد. در میان فلزات پایه اما مس و روی رشد قابل توجهی داشتند. مس با رشد بیش از یک درصد افزایش در محدوده 6712 دلار بسته شد و روی نیز با رشد 3 درصدی به مرز 2475 دلار رسید. نوسانات بازارهای جهانی نشان از تردید فعالان اقتصادی نیست به آینده دارد.